Annons

Vad är fördelen med RAW format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej. Jag har precis tittat på inställningen med RAW format, har en Konica Minolta A200 om det gör nån skillnad.

Vad är egentligen fördelen med RAW formatet? När använder ni det?
 
Min åsikt är att man får leta sig fram till det som passar en själv bäst.
Själv kör jag raw+jpg. Oftast duger jpg-bilden utmärkt, men ibland har jag tappat kontrollen över nåt och då kan jag ställa allt tillrätta, kontraster, vitbalans och exponering i raw-bilden Rawbilderna blir mer och mer oviktiga ju mer jag fotar. Och jag spar bara dom som jag verkligen är nöjd med i bägge formaten+dng. De flesta raw hamnar i soptunnan.
För mig så känns jpg som att köra med dia eller en bra polaroid och jpg med negativ film.
Många roliga diskussioner som ni hänvisar till. 52 sidor åsikter på den ena!! Ni som har varit aktiva i diskussionen. Kan man sammanfatta det på nåt sätt?
 
Fördelen med RAW-format är att du kan konvertera RAW-filen till TIFF-format. TIFF har betydligt större dynamik än JPG och du kommer uppleva det som att bilden har större upplösning och mera "stuns". (RAW kan även justeras lite i efterhand utan större kvalitetsförluster, se övriga foruminlägg)

Fördelen med JPG är att du får plats med fler bilder på ditt minneskort.
 
nikomatix skrev:
Fördelen med RAW-format är att du kan konvertera RAW-filen till TIFF-format. TIFF har betydligt större dynamik än JPG och du kommer uppleva det som att bilden har större upplösning och mera "stuns". (RAW kan även justeras lite i efterhand utan större kvalitetsförluster, se övriga foruminlägg)

Fördelen med JPG är att du får plats med fler bilder på ditt minneskort.

_________________________________________________

Med Nikons nya Capture NX så kan du fota i JPEG, retuschera/sätta massor med t.ex. gråpunkter och sedan spara den retuscherade bilden i RAW eller JPEG!!! Hepp, är det detta vi kallar utveckling?

Adam
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Med Nikons nya Capture NX så kan du fota i JPEG, retuschera/sätta massor med t.ex. gråpunkter och sedan spara den retuscherade bilden i RAW eller JPEG!!! Hepp, är det detta vi kallar utveckling?

Adam
Starkt jobbat Nikon ! Undrar hur mycket den kostar ?

/ Erik
 
Men? När filen en gâng är sparad som JPG sâ har du ju tappat 16-bitarsinfo o har bara 8 bitar kvar, eller?
Du har ju ändâ drabbats av kompressionen i kameran, dâ kan väl aldrig en "âterkonverterad" RAW-fil ge nâgot mervärde än om du t ex sparar om en JPG till TIFF, vilket du ju kan göra redan idag i nästan alla program.
 
Gunnar D skrev:
Men? När filen en gâng är sparad som JPG sâ har du ju tappat 16-bitarsinfo o har bara 8 bitar kvar, eller?
Du har ju ändâ drabbats av kompressionen i kameran, dâ kan väl aldrig en "âterkonverterad" RAW-fil ge nâgot mervärde än om du t ex sparar om en JPG till TIFF, vilket du ju kan göra redan idag i nästan alla program.

Jaa det e därför man inte raderar RAW filen, behåller den tiff man jobbat i o kanske gör en jpeg nån gång för o ha på nätet...
Nikons påstådda trolleri i NX ger jag inte mycket för.
 
ZoMbiE skrev:
Jaa det e därför man inte raderar RAW filen, behåller den tiff man jobbat i o kanske gör en jpeg nån gång för o ha på nätet...
Nikons påstådda trolleri i NX ger jag inte mycket för.
Ifall det inte framgick av mitt tidigare inlägg sâ var det just riktat mot Nikon´s pâstâende.
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Med Nikons nya Capture NX så kan du fota i JPEG, retuschera/sätta massor med t.ex. gråpunkter och sedan spara den retuscherade bilden i RAW eller JPEG!!! Hepp, är det detta vi kallar utveckling?

Adam

Jag tror att du har missat något, eller rättare sagt inte förstått. Jag förstår inte vad du menar.

Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.