ANNONS
Annons

Vad är ett vettigt pris för denna maskin?

Produkter
(logga in för att koppla)

BoBGunnar

Aktiv medlem
Som rubriken avsjöjar så skulle jag vilja ha era synpunkter på vad som skulle anses som ett rimligt pris på en Durst Laborator 1000. Skicket verkar vara väldigt fint och det sitter Nikkor 105mm 1:5,6
optik i den. Tacksam för alla svar.

Jag var med och sålde en sådan till Fredrik Skott här på Fotosidan för 500kr inkl en 150mm Nikkor för ett år sedan (mest för att bli av med den).

Maskiner av den här typen är det väl numera bara seriösa entusiaster som använder och efterfrågan på marknaden är mycket liten (det gäller utbudet också). Det ligger en på Blocket för 2000kr (den verkar misstänkt lik den du pratar om =) och jag kan tänka mig att de ligger däromkring. Jag vet inte om 105mm räcker till att förstora 4x5" så ev får du komplettera med en annan glugg.

Den på Blocket verkar snyggare än den vi hade på Chalmers och har färghuvud. Om du får med kondensorlinser, negativhållare och andra småprylar kan det väl vara värt att pröva med ett skambud på 1200-1500kr?

Det är väldigt lik eller hur =) Tänkte faktiskt lägga ett väldigt skamset bud på den. Den ser dock inte så flexibel ut. Och med det så menar jag att det ser ut som man måste vägg montera apparaten.
Alternativet är ju focomaten som finns. Den har ju fått väldigt gott omdöme här på fotosidan. Tyvärr så skulle det medföra resa genom halva Sverige och jag vet inte riktigt om det är värt besväret för min del.

Kom just på en sak, Som jag förstått det hela så tar dursten storformat. Men den måste ju även kunna köra mindre format också eller? Om inte så är ju den här tråden helt meningslös.

Senast ändrad:
Om du inte skall köra storformat (4x5" eller 9x12cm) så skulle jag starkt rekommendera att köpa en mindre apparat. Labo1000 är stora, tunga maskiner som är ganska trögjobbade.

Leitz Focomat är mycket fina maskiner med en begränsning i mitt tycke: bara småbild. Autofokusversionerna lär vara både snabbare och exaktare än ett normalt öga med ett kornmikroskop. Kombinera med en bra optik så har du en toppenapparat. Själv har jag mest arbetat med en Agfa C66 som jag gillar skarpt sånär som på belysningstimern som inte är speciellt exakt.

Vad är du ute efter? Att förstora småbild, mellanformat eller storformat? Kondensor- eller diffusljus? Lösa filter eller färghuvud?

Som det är just nu, småbild. Dock har jag en hawk-eye kamera liggande som jag just nu testar att ta lite bilder med. Då är det ju en förutsättning att man kan framkalla filmen själv. Och Focomaten klarar väl inte 120 film?

Ang. färg huvudets vara eller inte så är det ju mer en bekvämlighets grej. Antingen har man filter i huvudet på maskinen eller en ask bredvid.

Kondensor- eller diffusljus...Här har du tappat mig. jag är rätt grön som sagt.

BoBGunnar skrev:
det ser ut som man måste vägg montera apparaten.
Det är underbart.

Minimalt med vibrationer och framför allt, det är ingen stolpe i vägen när man vill flytta maskramen.

Det är en fin apparat.
Huvud är för mig otroligt tacksamt. Jag vill inte ha lösa filter.

Det jag tycker verkar begränsande är att det bara är en optik. En digital timer bör också följa med.

Skit, nu försvann hela mitt inlägg...

En kondensorapparat har två stora glaslinser ovanför negativet som samlar upp och koncentrerar ljuset innan det passerar rakt genom negativet. Kontrasten blir lite högre än med diffusor men repor och damm syns lite tydligare. Om du köper en sån här så skall du se till att få med rätt uppsättning kondensorlinser, helst ett set för varje negativformat (småbild/mellanformat/storformat).

En diffusorapparat har en blandningsbox som låter ljuset studsa runt lite innan det passerar negativet genom en mjölkvit plastskiva. Lite mjukare bilder, mindre framträdande korn och damm/repor. De flesta färghuvud är av denna typ.

Med de begagnatpriser som råder på marknaden är mitt råd en apparat med färghuvud och, viktigast av allt, en bra optik. Schneider Componon(-S), Rodenstock Rodagon och EL-Nikkor brukar väl räknas till de bästa men det finns fler. Köp en mellanformatsapparat om du kan, de brukar vara lite stadigare än de allra minsta. Focomat finns bara för småbild tyvärr.

Jag har en L1000. Om du inte kopierar 4x5 så är det en väldigt stor koloss att ha. Jag använder 150mm för att kopiera 4x5.

Instämmer. Vore jag dig skulle jag absolut inte köpa en Laborator 1000 för att kopiera småbild. Däremot är den trevlig till 4x5" (tack Emil!).

En Durst 605 är en apparat som är trevlig att arbeta med och inte alltför dyr. Den tar upp till 6x6 cm.

Bästa,
F.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar