Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett standard pris för en begagnad A7RII i bra skick?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är ett standard pris för en begagnad A7RII i bra skick?
Jag har inte sett så många annonser för att bilda mig en uppfattning.

Den vanliga A7 kostar ny 8700 och annonseras ut till ca 6000 beg dvs 70% av nypriset, A7ii kostar 14600 ny och det skulle i så fall ge ett begpris på 10 200 men jag tror att den ligger högre pga att det är en senare generation under 11 tror jag inte du hittar nån för.

Däremot tror jag att en A7 för 6000 går att pruta på en del, drygt halva priset på en som inte har garanti kvar kan vara rimligt, men det är bara mina funderingar.

Finns tyvärr aldrig någon "standardpris"...

Det beror på hur man väljer att tolka det.
Kameran har ett värde som bestäms helt av vad köpare vill betala, men det är bara genomförda affärer som kan räknas (kameran är inte värd 50000 bara för att en annons säger det, samtidigt är den inte värd enbart 5000kr för att någon hittat den i en låda på loppis). Sen får man kompensera för andra egenskaper, som medföljande tillbehör eller ovanligt mycket slitage t.ex.

Med en såpass ovanlig modell är det förstås svårt att veta värdet.

Har den sålts på tradera? (Kolla slutpris på avslutade annonser)
Pågående auktioner på ebay? Följ och se slutpris.
Vad ligger andra annonser på fotosidan blocket etc. på?

Den vanliga A7 kostar ny 8700 och annonseras ut till ca 6000 beg dvs 70% av nypriset, A7ii kostar 14600 ny och det skulle i så fall ge ett begpris på 10 200 men jag tror att den ligger högre pga att det är en senare generation under 11 tror jag inte du hittar nån för.

Däremot tror jag att en A7 för 6000 går att pruta på en del, drygt halva priset på en som inte har garanti kvar kan vara rimligt, men det är bara mina funderingar.

"Däremot tror jag att en A7 för 6000 går att pruta på en del, drygt halva priset på en som inte har garanti kvar kan vara rimligt, men det är bara mina funderingar."

Det där är nog bara funderingar ;-)

Om du kollar avslutade auktioner på tradera så ser du att A7 säljs för minst 6000 beg. Men visst någon gång sjunker priset.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto