Annons

Vad är ett 80-200 2,8 vridzoom värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt forumdel.

Men jag ska ändra om lite i min fotoväska, då jag sällan använder mitt 80-200 2,8 vridzoom så tänkte jag sälja det.

Jag hittar inga såna ute, hittar bara skjutzoomar.

Vad kan det tänkas vara värt? Detta objektiv alltså: Nikon 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor

Tack!
 
Oftast då man skriver 80-200/2,8 vridzoom så förstås det att det är AF-D 80-200/2,8 som är en vridzoom men optiskt samma som sjutzoomen. Vad du har är förvisso en vridzoom men det väsentliga är att det är AF-S för då ligger begpriset mellan 6-7000:-. Vridzoomen (AF-D) kanske bara betingar 5000-5500:-.
 
Oftast då man skriver 80-200/2,8 vridzoom så förstås det att det är AF-D 80-200/2,8 som är en vridzoom men optiskt samma som sjutzoomen. Vad du har är förvisso en vridzoom men det väsentliga är att det är AF-S för då ligger begpriset mellan 6-7000:-. Vridzoomen (AF-D) kanske bara betingar 5000-5500:-.

Den jag har står det

Nikon ED AF nikkor 80-200mm 2,8 D

Hur skriver jag korrekt ut vad det exakt är för objektiv? Som jag skrev ovan?

Så begagnatpriset ligger på mellan 5000 och 5500 nånstans alltså?
 
Den jag har står det

Nikon ED AF nikkor 80-200mm 2,8 D

Hur skriver jag korrekt ut vad det exakt är för objektiv? Som jag skrev ovan?

Så begagnatpriset ligger på mellan 5000 och 5500 nånstans alltså?

Japp, är det inte AF-S varianten ligger den där omkring även om vissa försöker högre, men att betala mer än 5500:- då man får AF-S för bara en tusenlapp mer skulle jag aldrig göra. Detta verkar då vara föregångaren till AF-S alltså.
 
Den jag har står det

Nikon ED AF nikkor 80-200mm 2,8 D

Hur skriver jag korrekt ut vad det exakt är för objektiv? Som jag skrev ovan?

Så begagnatpriset ligger på mellan 5000 och 5500 nånstans alltså?

Jag missade att svara på benämningen: ja, skriv som ovan men skriv vridzoom.
 
Tror de är på väg ner ytterligare. Är den i absolut nyskick så kanske jag skulle kunna ge, typ 5000 kr för den men inte en krona mer. Men annars så är det ju en utmärkt glugga som ger finfina bildresultat. relativt liten o nätt också jämfört med de tre senaste monstren.
 
Ja, enklast så. Ska man vara petig så heter skjutzoomen: AF 80-200/2,8 D ED. Och vridzoomen: AF 80-200/2,8 D ED New. Det lilla tillägget "new" skiljer dem åt.

/K

Den första AF sjutzoomen hade inget "D" i beteckningen då den inte levererade avståndsinformation för ffa blixtljusstyrning. När man la till detta lade man till ett "D" i sjutzoomsbeteckningen som f ö var identisk. Sedan kom vridzoomen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.