Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Har blivit ombedd att framkalla denna film.
Har dock ingen aning om vad det är för film, filmspolen är 13 mm i diameter, 20 mm mellan gavlarna och 25.4 mm mellan tapparna, ena tappen är oval för frammatning antagligen.

Troligen en svartvit eftersom papperet är rött!
Texten på papperet är Exponiert.
Vad är det för känslighet, ISO
Kan någon rekommendera framkallning för denna film och hur man praktiskt går tillväga med en så här liten sak.
Ska jag låta den hänga ett tag så att den rätar ut sig lite innan man framkallar i skål kanske.

Filmen ligger i locket till en standard 135 film.

Senast ändrad:
Chansen att någon på FS kan tala om exakt vilken film det är kanske är liten, men vem vet?

Om jag vore du skulle jag ställa frågan med bild på photo.net också. Det är många fler gamla foto-uvar där, varav många med särpräglade specialintressen. Kanske är idé att köra en provbit innan du prövar med hela filmen.

/Pontus

Skyddspapperet ser lite grovt ut, och texten är på tyska. Möjligen är det en gammal östtysk ORWO-film. Jag rekommenderar att du framkallar den i skål med vanlig D-76 1+1 runt 10-12 minuter.

Har framkallat filmen nu.

Halva filmen var helt svart, ljusskadad?
Andra halvan tom, oexponerad?

MEN, det kunde ju ha varit något på den!

Jag känner igen filmen, även om jag inte kommer ihåg fabrikatet.. anar dock att det är en gammal gevapan, alltså en film från gamla Gefvaert, panchromatisk och c:a 100 asa.

Den passade i små "spionkameror" mer av leksaksmodell.. jag har sett två varianter, den ena liknande en förkrympt Agfa 35 mm och den andra som en liten lådkamera, typ Rolleicord.

Bägge de kameror jag sett var av låg kvalitet, som sagt leksaker snarare än riktiga kameror, även om de gick att fotografera med. Bländaren var en liten skiva med ett större och ett mindre cirkelrunt hål och slutaren var direktverkande, d.v.s man spände i samma rörelse som man exponerade, och ingen dubbelexponeringsspärr fanns.

Jag skulle tro att de här kamerorna försvann från marknaden i början av sextiotalet någon gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar