ANNONS
Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Under tiden jag redigerade en bild tillkom en liten ruta i det övre vänstra bildhörnet. I den rutan står det "01" och till höger om det är det en liten rektangel med(som det ser ut) en sinuskurva i. Vad är detta och hur får jag bort den?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Under tiden jag redigerade en bild tillkom en liten ruta i det övre vänstra bildhörnet. I den rutan står det "01" och till höger om det är det en liten rektangel med(som det ser ut) en sinuskurva i. Vad är detta och hur får jag bort den?

/Johan

Det är s k slices i Photoshop. Du tar bort symbolen från menyn View -> Show -> Slices

Björn (som faktiskt äter pizza-slices vid skrivtillfället)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Vad är detta?

bjanha skrev:
Det är s k slices i Photoshop. Du tar bort symbolen från menyn View -> Show -> Slices

Björn (som faktiskt äter pizza-slices vid skrivtillfället)

Tackar! Nu fick jag bort den. Men vad är då definitionen på en slice? Det jag gjorde när detta uppstog var att bara göra bakgrunden diffus i en bild.

/Johan
 
Jag tror det är en bugg i Photoshop, den där symbolen har uppkommit flera ggr för mig också utan att jag begärt det.
Likaså händer det alltför ofta att Photoshop "nollställer" sig vid uppstart, vilket gör att alla inställningar jag gjort försvinner och måste göras om på nytt. Mycket irriterande, hoppas det försvinner iom kommande CS-versionen.
 
Slices används för webbilder, du kan dela upp en bild i rutor (olika slices) som sedan kan komprimeras olika mycket och med olika komprimeringsmetoder.

Du har alltid en slice när du öppnar/skapar en bild i Photoshop. Välj bara att dölja den så slippr du se den lilla rutan



Användbart för stora bilder som skall ladda ned snabbt, fast jag använder det i princip bara när jag skapar mina startsidor i Photoshop. Jag layoutar i Pshp och sparar min bild som en webbsida som jag sedan bearbetar i Dreamweaver.


Att Photoshop nollställer sig har jag aldrig varit med om, det är i alla fall ingen bugg i programmet.
 
Slices är till för att dela upp bilder.. praktiskt för webgränssnitt som tidigare nämts.

Man kan säga att man klipper i bilden utan att ta sönder den.
 
bjanha skrev:
Jag tror det är en bugg i Photoshop, den där symbolen har uppkommit flera ggr för mig också utan att jag begärt det.
Jag tror inte att just det är en bugg. Det räcker med att du väljer slice-verktyget, t.ex. genom att trycka på K, så visas de.

Likaså händer det alltför ofta att Photoshop "nollställer" sig vid uppstart, vilket gör att alla inställningar jag gjort försvinner och måste göras om på nytt. Mycket irriterande, hoppas det försvinner iom kommande CS-versionen.
Det kan däremot vara en bugg. Det händer mig ibland att PS har glömt var jag vill ha verktygsmenyerna någonstans, och kastar upp alla menyerna enligt standarinställningen. Alla andra inställningar finns dock kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.