Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta? (repa på bilderna)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinky

Medlem
Hjälp!

På alla dagens bilder finns en repa med, uppe i hörnet. Jag fotade med 2 olika optik och repan sitter på samma plats. Så det kan inte vara fel på otik.

Men inut kameran.. Jag vet inte om det är en dammtuss? Jag rengjorde försiktigt spegeln inut kameran och ändå finns repan kvar på bilderna.

Vad göra?

Jag sitter just nu på jobbet och kan därför ej skicka någon visningbild hit förrän när jag kommer hem till helgen...

Med all säkerhet smuts på sensorn. Går att göra rent själv (sök i forumet) eller så lämnar man in för rengöring.

Så du kan pusta ut.

Det ser ut som nåt skräp. Det hjälper inte att rengöra spegeln, den fälls ju upp under exponeringen. Det finns massor skrivet om damm på sensorn och hur man får bort det på forumet. Det enklaste är kanske att köpa en "gummiblåsa" och blåsa bort dammet. Kolla i kamerans instruktionsbok hur du ställer in kameran i "rengöringsläge", dvs den fäller upp spegeln och öppnar slutaren.

Var bara försiktig när du blåser. Använd gummiblåsa, blås absolut inte med munnen. Undvik också sprayburkar med tryckluft då drivgasen ibland kommer ut i vätskeform.

Hm,

jag använde en gummiblåsa men fläcken finns kvar ändå. Kanske ska jag köpa en splitterny blåsa på apoteket under veckan eller sensörrengörningsgrejer som Cyberphoto säljer?

MVH förtvivlade Ulrika

En blåsa är det säkraste. Ibland måste man blåsa riktigt hårt och nära, men fortfarande en fördel eftersom du inte behöver vidröra sensorn. Om du skall peta, så peta väldigt försiktigt. Jag har tack och lov alltid klarat mig med att blåsa, men hårt och nära. Jag köpte en väldigt bra blåsa av märket Hama med ganska långt och smalt rör som ger luften hög fart.

de flesta fotobutiker som har ett labb i butiken har även en kompressor för att blåsa rent neg. har aldrig nekat en kund som vill ha hjälp med det. tar ju bara några sekunder. så knata in en nästa gång du går förbi en butik och fråga lite snällt.

Du har damm på sensorn och behöver rengöra den.
Ett tips såhär i början är att VARA FÖRSIKTIG!
Slabba inte med saker som du inte känner till, det finns trådar här på Fotosidan som skrämmer mej om hur man (INTE) ska rengöra.
Statisk elektricitet kan också göra att dammet vill vara kvar på sensorn. Jag använder en Arctic Butterfly som är antistatisk o den funkar bra, kan dock upplevas som dyr.

HURRA!

Jag skulle nog ha läst igenom brukanvisningen tidigare. Brukar normalt ej göra det men jag blev så desperat. Så amatör jag var och visste ej att man skulle fälla upp spegeln genom att trycka på Pentaxs inställning inne i menyn.

Men tack för ni alla svarade på mina frågor. Ni är toppen!!!

Nu är det dags för mig att läsa igenom HELA boken :)

trevlig helg, nu ska jag ut och plåta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar