Annons

Vad är detta i natthimlen?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Kl 22:00, finsk tid, noterade min mamma ett starkt lysande objekt, där ljuset/färgerna fladdrade och blinkade mycket, men rörde sig inte mycket.

Mina vildaste gissningar är
ISS
Satellit av ngt slag
Venus eller Jupiter

Men jag vet inget. Försökte mig på ett hastigt foto av det, men har egentligen 0 kunskap om hur man ska fota enskilda stjärnor, så blev dålig bild. Glömde t.o.m. i min hast att zooma in fullt ut med objektivet. 🤣

Se de övriga bilderna för tid och ungefärlig riktning:

NGA01913.jpgScreenshot_20241230-233850311 (1).jpgScreenshot_20241230-233908911 (1).jpgScreenshot_20241230-234057243 (1).jpg

Troligen Jupiter. Att det fladdrar beror på jordens atmosfär. Ladda ner Stellarium till mobilen så är det lätt att se vad det är för objekt.
Satelliter brukar synas som små ljuspunkter som rör sig över himlen. Fotar man långa exponeringar på ett par minuter är det inte ovanligt att man får med några satellitspår.

Troligen Jupiter. Att det fladdrar beror på jordens atmosfär. Ladda ner Stellarium till mobilen så är det lätt att se vad det är för objekt.
Satelliter brukar synas som små ljuspunkter som rör sig över himlen. Fotar man långa exponeringar på ett par minuter är det inte ovanligt att man får med några satellitspår.
Tackar! Efter lite koll i Stellarium (tack så mycket för tipset!) och lite googlande, så är jag nu 99% säker på att det är Sirius. Speciellt med tanke på var Orions bälte var på himlen när jag fotade.

.. så är jag nu 99% säker på att det är Sirius.
Typiskt för Sirius: blåvitt ljus, tindrande när den är nära horisonten. Starkaste lysande stjärnan på himlen.
Planeter lyser med stadigare och märkbart gulaktigare ljus. Ser man sådana brukar det vara Mars eller Jupiter, möjligen Saturnus men den är svagare. Ser man en intensiv ljuspunkt nära den upp- eller nedgående solen så är Venus en stark kandidat.
På tuben kan man hitta Intressanta observationer av Starlink filmade från flygplan, det ser verkligen skumt ut :oops:

Senast ändrad:
Jag kan få underliga ljusspår. Den här gången unik bild. Ljusspår slutar tvär vänstra delen. Med teleskop och astrokamera början av december månad. Jag tog en bild av stjärnorna, plötslig dök upp en gul streck. Såg live på mobil och sparade sedan bilden. Jag tror kanske är en satellit eller meteorit ?

Bilagor

• Ljusspår.png
    Ljusspår.png
    2 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:
Sådana där streck brukar ha lite med bandylag från Uppsala att göra. Satelliter finns det däremot gott om och dom har streckat sönder otaliga astrobilder.

ANNONS