Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för urgammal Ilford-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
En arbetskamrat kom med en filmrulle de tog på semestern -61 och ville att jag skulle framkalla den. Han tror att den är svart-vit.
Men det vore ju bra att veta vad det är för film till att börja med.
Och hur framkallar man så gammal film?

Bilagor

• IMG_5344JL.jpg
    IMG_5344JL.jpg
    59.3 KB · Visningar: 578
Har sökt runt lite men har inte blivit klokare.
Om ingen har någon aning blir det tio minuter i D76 1+1 om några timmar.

En arbetskamrat kom med en filmrulle de tog på semestern -61 och ville att jag skulle framkalla den. Han tror att den är svart-vit.

På den tiden gjorde även Ilford färgfilm.

Prova att ställ denna fråga på andra forum så kanske du får svar från en gammal mörkrums räv....

http://www.apug.org/

// Fredrik

Senast ändrad:
Står det "exposed" nånstans på filmänden? Jag undrar därför att info om antalet exponeringar brukar stå i början av filmen, om det står alls. Om filmen är oexponerad kan det ju vara förklaringen till att den inte framkallades redan för 47 år sen :)

Olle

Naturligtvis var filmen exponerad.
Det blev mest pannkaka, men de två sista bilderna han tog för att knäppa slut på rullen syns det vad det föreställer.
På några av de gamla exponeringarna kan man med lite god vilja urskilja en del konturer. Annars blev det mest bara jämngrått, och emulsionen var slemmig och höll på att rinna av trots korrekt temp.

Naturligtvis var filmen exponerad.
Det blev mest pannkaka, men de två sista bilderna han tog för att knäppa slut på rullen syns det vad det föreställer.
På några av de gamla exponeringarna kan man med lite god vilja urskilja en del konturer. Annars blev det mest bara jämngrått, och emulsionen var slemmig och höll på att rinna av trots korrekt temp.

Vad jag har läst så behöver man öka framkallnings tiden om man framkallar äldre film.

Hur framkallade du?

står ju exposed på tejpen (under den andra tejpen)
Det är möjligt att det står så, men det är mer än mina ögon klarar att se på min skärm.

En fråga till Dez: Kunde du se vilken film det var? Filmsorten brukar ju, precis som ofta antalet exponeringar, stå i början av filmen. Vilket ju blir i slutet av en exponerad film.

Olle

Möjligen i senaste laget, men jag hade offrat en liten bit av filmen och gjort några remsor för att testframkalla med olika kombinationer av framkallare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar