Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

timlu

Aktiv medlem
Min far har en gammal kamera spm vi inte vet något om. Han hittade den på en vind när han var ung och fick den.

På objektivet står det:
JUL, LAACK SOHNE RATHENOW, POLYPLAN 1:7.2 F=135% No22451

och ett märke med bokstäverna: AGC

Kameran fungerar även om slutaren ibland kärvar och inte sluter sig ordentligt.

Någon som vet något om denna kamera? Jag tar tacksamt emot all info jag kan få!

Jag bifogar några bilder.

Firman heter Julius Laack & Sons, Rathenow enligt "McKeown's Camera Guides".1895-?
Däremot finner jag inget om modellen.
Modellerna som är listade är "Ferrotype Camera", Merkur, Padie, "Tropical Camera" och Wanderer.
Kolla på själva "lådan" som blir när man klämmer ihop den.
Ofta kan man finna texten instansad nånstans. Är kameran sliten kan det vara svårt att se men ha den under en stark lampa så kanske du kan urskilja nånting.

/Tommy

murdoc skrev:
Firman heter Julius Laack & Sons, Rathenow enligt "McKeown's Camera Guides".1895-?
Däremot finner jag inget om modellen.
Modellerna som är listade är "Ferrotype Camera", Merkur, Padie, "Tropical Camera" och Wanderer.
Kolla på själva "lådan" som blir när man klämmer ihop den.
Ofta kan man finna texten instansad nånstans. Är kameran sliten kan det vara svårt att se men ha den under en stark lampa så kanske du kan urskilja nånting.

/Tommy

Jag ska kontrollera så snart jag kan!

Tack för det snabba svaret!

Hej igen,

Jag kan inte hitta någon text på själva lådan. Någon som har en aning om vad det är för modell och ungefär när kameran är tillverkad?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar