Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är detta för insekt?
- Trådstartare TAHLIS
- Start datum
Majorskan
Aktiv medlem
Per skrev:
Klämmer in en pajsare från igår jag med..?
/Per
Tegelrött gräsfly??
Per
Aktiv medlem
salt skrev:..rödfransad björnspinnare[/B]
Tack för den Magnus, låter bra!
/Per
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Hej, kanske kan jag också få lite insekts hjälp?
Kanske någon kan berätta vad detta är för en liten kille också?
Kroppen var ca 1dm lång, så det var en stor rackare. Skulle vara spännande att veta vad det är.
Ingen jag känner verkar veta. Den är ju inte helt olik Johans bild, fast ser större ut och har lite andra färger.
Här är en länk till en större bild.
http://www.magnusolsson.com/photography/djur_II/d017.jpg
/Magnus
Kanske någon kan berätta vad detta är för en liten kille också?
Kroppen var ca 1dm lång, så det var en stor rackare. Skulle vara spännande att veta vad det är.
Ingen jag känner verkar veta. Den är ju inte helt olik Johans bild, fast ser större ut och har lite andra färger.
Här är en länk till en större bild.
http://www.magnusolsson.com/photography/djur_II/d017.jpg
/Magnus
Bilagor
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
salt skrev:
Det är en allmän träfjäril. Även den nykläckt![]()
Tusen tack!
Läskigt att dom är så stora.
/Magnus
Seraduxos
Ny medlem
Ytterligare en fråga angående fjärilar.
Tyvärr har ja ingen bild, men ska försöka beskriva vår nyfunne vän.
Igår den 15 september fick vi påhälsning av en ganska rejäl baddare, även ikväll har vi sett den.
Flyger runt vår ytterlampa precis som alla andra insekter.
Fjärilen har ca 8cm lång kropp, huvudet ca 1cm brett, den är grå/vit i nyansen och bakkroppen har klara tydliga svarta ränder på undersidan, tror ja utskiljde 4a ränder.
Vingspannet bör vara runt 9-11cm, översidan tycks vara aningen Ljusgrå/brun.
Har letat runt på diverse forum och det närmaste ja har kommit är en så kallad "Tallsvärmare", dock tycks denna gynnare vi har på besök ha klarare färgskiftningar på undersidan (ränderna syns extremt tydligt).
Har aldrig sett arten innan.
Ja bor i herrljunga i centrala västergötland om det kan va till någon hjälp.
Tyvärr har ja ingen bild, men ska försöka beskriva vår nyfunne vän.
Igår den 15 september fick vi påhälsning av en ganska rejäl baddare, även ikväll har vi sett den.
Flyger runt vår ytterlampa precis som alla andra insekter.
Fjärilen har ca 8cm lång kropp, huvudet ca 1cm brett, den är grå/vit i nyansen och bakkroppen har klara tydliga svarta ränder på undersidan, tror ja utskiljde 4a ränder.
Vingspannet bör vara runt 9-11cm, översidan tycks vara aningen Ljusgrå/brun.
Har letat runt på diverse forum och det närmaste ja har kommit är en så kallad "Tallsvärmare", dock tycks denna gynnare vi har på besök ha klarare färgskiftningar på undersidan (ränderna syns extremt tydligt).
Har aldrig sett arten innan.
Ja bor i herrljunga i centrala västergötland om det kan va till någon hjälp.
salt
Aktiv medlem
Kollat vidare lite granna och tror ja funnit va det va för en gynnare.
Måste ha varit en Vitribbad skymningssvärmare Hyles livornica.
Det är förstås inte så lätt att gissa art från din beskrivning, men jag tycker inte att något skulle tala för vitribbad skymningssvärmare. Både färgen och storleken passar dåligt med din beskrivning, dessutom är den en extremt ovanlig raritet. Åkervindesvärmare tycker jag är mycket mer troligt, vad var det som gjorde att du inte trodde på den?
mvh
Magnus
Seraduxos
Ny medlem
För att Åkervindesvärmare inte hade tydliga tvärgående linjer på undersidan av kroppen. De svarta ränderna mot den vita kroppen syntes extremt tydligt.
Åkervindesvärmare har ju svarta ränder med rosa ton emellan, fast på översidan av bakkroppen.
Tänk dej exakt det mönstret fast med klar vitt emellan och på undersidan av hela bakkroppen.
Retar mej att ja inte tog bild.
Åkervindesvärmare har ju svarta ränder med rosa ton emellan, fast på översidan av bakkroppen.
Tänk dej exakt det mönstret fast med klar vitt emellan och på undersidan av hela bakkroppen.
Retar mej att ja inte tog bild.