Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

ellak

Aktiv medlem
Jag har Googlat lite men hittar ingenting! Om denna lins.

Jag köpte den beg. när jag var i Japan 1990.

Övrig som inte syns på bilden.
Närgräns 0.5m
Bländaren går från 16 till 1.2.
'LENS MADE IN JAPAN'

Det står inte noct på den.

Bara lite nyfiken...

Bilagor

• dsc_0545.jpg
    dsc_0545.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,025
Tack!

Under fliken serienummer hittade jag den oxå.
Mitt nummer börjar på 40.
Det är alltså en AI 55/1.2 LMIJ

:)

Jag förstår inte frågan. Det framgår ju av bilden att det är ett Nikkor normalobjektiv 1,2/55mm.

Det verkar inte var ett så vanligt objektiv.
Hoppades att det var en exotisk modell tillverkad enbart till den Japanska kräsna marknaden osv...
Värd astronomiska sumor på eBay. :)

Mellan vilka år tillverkades den?
Vikt?
mm.

Nu vet jag att det började tillverkas 1977-04, när det slutade tillverkas vet jag inte.
Nu vet jag att jag inte ska skruva(heter det så när det är bajonett?) dit det på D70:n.!
410g.
7/5.

Varför? Nyfiken!

ellak skrev:
Nu vet jag att jag inte ska skruva(heter det så när det är bajonett?) dit det på D70:n.!
Vill du använda det på din D70 så är det ju en lätt match att fila det så att du kan montera det. Du behöver ju inte vara så noga med hur du filar heller eftersom D70 inte har någon mekanisk bländaravkännare. Det är väl knappast ett samlarobjektiv, men kan säkert vara intressant att använda i kombination med en digitalare.

Hvis det er et AI objektiv så er det bare å sette på D70, intet problem eller behov for tilpasning. Grunnet Nikons orientaliske (og for oss ubegripelige) filosofi så får du ingen lysmåling, men ellers vil alt virke.

Med hensyn på kvalitet så skal du ikke forvente underverker på f/1.2, men blendet litt ned er objektivet slett ikke så ille.

Det var något med det som sticker in i kamerahuset.
Glasbiten är STOR så stor att den är bara infäst till 3/4 av yttercirkeln.
Har tappat bort länken med den informationen...

Det passar utmärkt på min F3 med bländar klacken.

Det är dock ingen problem för mig då jag har köpt en AF 50/1.8D. Som jag är mycket nöjd med. Mycket skarpt redan vid 1.8. Jag använder det vanligtvis för porträtt runt 2.8.

Tack alla för informationen.

Jag behåller 55/1.2 till mina analoga. Då den ändå inte verkar vara värd en förmögenhet. :-(

Ok !

Nu vet jag att inget går sönder i alla fall.

(Jag är dock mycket nöjd med min AF50/1.8D för 1350Kr!)

Tack.
PS. Om det är du som har sidan naturfotograf.com så ska du ha ett stort tack för den oxå. TACK!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar