Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det som tar ström i en 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken när jag såg att D70 alltid visar antalet exponeringar i sin statusdisplay även om kameran är avslagen. Detta verkar tyda på att den håller viss information klar i sina register och det är därför som den är så snabb att starta.

Att driva en LCD display kan inte kosta många mA och man kan ju driva en LCD klocka flera år på en simpel knappcell:)

Sagt och gjort, jag blev nyfiken och lämnade min 300D påslagen med nyladdat batteri. Efter 10 timmar så var batterimätaren nere på en 1/3. Jag hade tagit några bilder men inte så många, så vad är det som tar ström på 300D?

Någon som vet?

--jalle

Jag vet inte, men jag vet att en Eos 1V klarar att stå på i några år på ett batteri...

Vet inte om jag har samma Firmware version som du (jag har ver 1.1.1) men min 300D sätter sig i "viloläge" efter 5 minuters inaktivitet (dvs man har inte pillat på nån knapp). Det är lite småstörande ibland men det lär väl spara en smula batterier åtminstone.

Inställning...

Jag gick medvetet in och ställde om min kamera till att aldrig slås av. I normala fall så har jag den inställd på 15 minuter (du ställer in detta i den tredje menyn). När jag fotar sport och sådant så känns det bra att kameran inte slår av sig för tidigt.

För att vara tydlig. Jag är nöjd med batteriets livslängd. Jag var bara nyfiken på hur länge batteriet skulle räcka i "miniläge". Det hela beror på att jag är så imponerad av hastigheten som D70 startar på och såsom ingenjör så undrar jag hur de har löst det.

--jalle

edovan skrev:
Vet inte om jag har samma Firmware version som du (jag har ver 1.1.1) men min 300D sätter sig i "viloläge" efter 5 minuters inaktivitet (dvs man har inte pillat på nån knapp). Det är lite småstörande ibland men det lär väl spara en smula batterier åtminstone.

Att displayen visar saker i avstängt läge drar knappast nån ström alls. Digitala armbandsur gör samma sak (och mer), och kan gå flera år på ett yttepyttebatteri. Det behövs ingen processor för en sådan sak, det räcker med ett par byte minne.
Prova lämna kameran avstängd och se hur länge det dröjer... =) Förmodligen är batteriernas självurladdning betydligt större än strömförbrukningen.

När kameran är igång krävs det förmodligen lite mer. Allt som kan tänkas ta någon tid att starta (CCD, processor, blixt, eller nåt) måste ju hållas igång för att kameran ska vara riktigt redo. Alternativet är att det tar mycket längre tid att få kameran att ta en bild.
Anledningen till att just D70 är så snabbstartad (betydligt snabbare än t.ex. 300d) beror på att de komponenter som är "segstartade" antingen är betydligt snabbare, eller att långsamma komponenter hålls igång.
Min personliga gissning är att det som tar längst tid är att få igång processorn (läsa in firmware och initiera lite saker), och att Nikons helt enkelt är bättre byggd i det avseendet (kanske läser in mindre mängd data vid uppstart) och därmed snabbare.

Har för mig att 300D kör en nerskalad version av DOS eller dylikt. Har nikon gått den långa vägen och byggt allt från scratch har dom säkert byggt ett realtidsprioriterat system.

ANNONS