Annons

Vad är det på/i linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

azek99

Aktiv medlem
Vid köpet trodde jag bara det var smuts och brydde mig inte mer om det. Säljaren (som jag inte nämner vid namn) skrev i annons och sa att optiken var ok. Hen är medlem här sedan -04 och har flera bilder publicerade i Galleri FS, tog det som "garanti" och litade på att objektivet var ok.
https://docs.google.com/open?id=0B2ai0r_JdmebWVFkVlNOLUpPVVU
Visar hur objektivet ser ut i närbild, ser betydligt mindre ut med blotta ögat. Jag har försökt rengöra med micorfiberduk utan att få bort det.

https://docs.google.com/open?id=0B2ai0r_JdmebdWlQM1cwcFJhaUU
Så här ter sig bilderna något inzoomat lite utanför centrum i bilden men bara på högre bländarvärde. Den här bilden tagen på stativ f20.

Är objektivet förstört eller går det att rengöra av fackman?

/Anders

Vid köpet trodde jag bara det var smuts och brydde mig inte mer om det. Säljaren (som jag inte nämner vid namn) skrev i annons och sa att optiken var ok. Hen är medlem här sedan -04 och har flera bilder publicerade i Galleri FS, tog det som "garanti" och litade på att objektivet var ok.
https://docs.google.com/open?id=0B2ai0r_JdmebWVFkVlNOLUpPVVU
Visar hur objektivet ser ut i närbild, ser betydligt mindre ut med blotta ögat. Jag har försökt rengöra med micorfiberduk utan att få bort det.

https://docs.google.com/open?id=0B2ai0r_JdmebdWlQM1cwcFJhaUU
Så här ter sig bilderna något inzoomat lite utanför centrum i bilden men bara på högre bländarvärde. Den här bilden tagen på stativ f20.

Är objektivet förstört eller går det att rengöra av fackman?

/Anders

Säljaren som du beskriver borde ju vara kapabel till att svara på din fundering.

På honom bara och fråga !

Inte bra!

Det är behandlingen som har lossnat från glaset.
Och det är inte bra, Reklamera det om du inte har köpt det i befintligt skick.

Ja det stämmer Martin!
Jag har egen erfarenhet av ytbehandlingar förvisso inom glasögonoptik, men jag vet hur en dålig ytbehandling ser ut.
Så här går det när linsen får ligga och gnida på olämpliga ytor.
Med vänlig hälsning,
Robert.

Tack! Då var det inte alls bra... tråkigt!
Dum fråga, går det att lägga på ny antireflex?
/Anders

Det är behandlingen som har lossnat från glaset.
Och det är inte bra, Reklamera det om du inte har köpt det i befintligt skick.

Befintligt skick
Att köpa en vara i befintligt skick
Att en vara säljs i befintligt skick betyder att varan säljs i det skick den för tillfället befinner sig i. Det är lätt att tro att det inte går att påpeka några fel på en vara om den har sålts i befintligt skick, men det går faktiskt.

Är det ett köp mellan privatpersoner eller mellan näringsidkare krävs dock att varan är i väsentligt sämre skick än man som köpare med ”fog kunnat förutsätta”. Att bedöma när en vara är i sämre skick respektive väsentligt sämre skick än man ”med fog kunnat förutsätta” är ofta en svår uppgift. Som regel kan sägas att varans pris är avgörande. Ju högre pris man fått betala desto större anledning har man också att räkna med att varan är av god kvalitet.

Vid handel mellan två privatpersoner eller två näringsidkare kan en vara också anses felaktig (trots att den sålts i befintligt skick) om:
• varan inte har de egenskaper eller kan användas på det sätt som säljaren har beskrivit före köpet, eller
• säljaren underlåter att upplysa köparen om väsentliga förhållanden som gäller varan.

Det är alltså viktigt att säljaren lämnar tydlig information om varan och dess egenskaper och användningsområden.

Anser att den inte är i befintligt skick.

Först måste någon plocka ut linsen ur objektivet, kostnad okänd för mig.
Sen kontaktar du Hoya,Essilor eller någon annan beroende på var du bor, googla.
Dom brukar ställa upp rätt så bra faktiskt, bara man ber snällt ;)
Kostnad, allt från några hundralappar till femtonhundra kr.

Vad som sades vid köpet angående "befintligt skick" vet endast du och säljaren.
Men jag hoppas att det löser sig för dig.
Det var nog så mycket som jag kan hjälpa dig Anders.
Med vänlig hälsning,
Robert.

Befintligt skick är tyvärr inte detsamma som i bra skick, utan det är i det skick som varan befinner sig i när du köper den.

Befintligt skick är tyvärr inte detsamma som i bra skick, utan det är i det skick som varan befinner sig i när du köper den.

Nej faktiskt inte, men man kan tro det. I mitt fall var jag för godtrogen och säljaren oärlig, samolikheten att personen inte kände till felet är extremt liten.

Vid handel mellan två privatpersoner eller två näringsidkare kan en vara också anses felaktig (trots att den sålts i befintligt skick) om:
• varan inte har de egenskaper eller kan användas på det sätt som säljaren har beskrivit före köpet, eller
• säljaren underlåter att upplysa köparen om väsentliga förhållanden som gäller varan.

Det är alltså viktigt att säljaren lämnar tydlig information om varan och dess egenskaper och användningsområden.

/anders

"Skadan" kanske smuts?

Jag är inte duktig nog för att bedömma om skadan är ytbehandlingen, men jag vill bara komma med ett tips.

Jag råkade nämligen ut för en liknande "repa" på ett av mina objektiv och fick inte heller bort det med microfiberduken. Efter tips här på Fotosidan så köpte jag ett rengöringskit med linsrengöringsvätska som jag penslade på och torkade med microfiberduken. Jag blev väldigt lättad när "repan" faktiskt försvann. Det måste ha varit någon form av avlagring som lagt sig ovanpå linsen ytbehandling.

Kan ju vara värt att prova ;)

Skav

Mina glasögon har antireflexbehandling och den högra linsen har samma mönster (som ditt objektiv) på den plats där kamerans okular skaver varje dag. Så jag tror vi vågar slå fast att det är skav.

Jag tolkar din andra bild som att du inte kan använda varan på det sätt som är avsett. Därför borde det vara säljarens ansvar.

Jag är inte duktig nog för att bedömma om skadan är ytbehandlingen, men jag vill bara komma med ett tips.

Jag råkade nämligen ut för en liknande "repa" på ett av mina objektiv och fick inte heller bort det med microfiberduken. Efter tips här på Fotosidan så köpte jag ett rengöringskit med linsrengöringsvätska som jag penslade på och torkade med microfiberduken. Jag blev väldigt lättad när "repan" faktiskt försvann. Det måste ha varit någon form av avlagring som lagt sig ovanpå linsen ytbehandling.

Kan ju vara värt att prova ;)

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar