Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det jag har köpt? Polarisationsfilter eller ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strappo

Medlem
Hej!

Köpte ett såkallat CPL-filter från fotofyndet för nån vecka sedan. Jag trodde ju att det var ett vanligt fast polarisationsfilter som gjorde himmelen lite mer djupblå och tog bort speglingar. Men nu var det ju ett sånt där rörligt ND-filter som kom hem i brevlådan. Är det samma sak ? Eller fungerar dom på olika sätt bortsett från att detta är justerbart?

//Ludde
 
Hej!

Köpte ett såkallat CPL-filter från fotofyndet för nån vecka sedan. Jag trodde ju att det var ett vanligt fast polarisationsfilter som gjorde himmelen lite mer djupblå och tog bort speglingar. Men nu var det ju ett sånt där rörligt ND-filter som kom hem i brevlådan. Är det samma sak ? Eller fungerar dom på olika sätt bortsett från att detta är justerbart?

//Ludde
Du har köpt
Ett cirkulärt polarisationsfilter används för att minska reflektioner i vatten och andra blanka ytor, samt för att göra himlen mörkare och framhäva moln och landskap. På de allra flesta SLR/D-SLR-kameror idag skall man använda ett cirkulärt polarisationsfilter och inte ett linjärt, då de linjära stör kamerans fokusering.
Funkar bäst i en vinkel av 45 grader från solen.
 
Hej!

Köpte ett såkallat CPL-filter från fotofyndet för nån vecka sedan. Jag trodde ju att det var ett vanligt fast polarisationsfilter som gjorde himmelen lite mer djupblå och tog bort speglingar. Men nu var det ju ett sånt där rörligt ND-filter som kom hem i brevlådan. Är det samma sak ? Eller fungerar dom på olika sätt bortsett från att detta är justerbart?

//Ludde

Pol-filter är rörliga, ND-filter är det inte.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.