Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det här för växt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle vara lättare om du kunde säga något om när och var den är fotograferad och lite om hur växtplatsen såg ut. För att komma med ett förslag skulle jag gissa på att det skulle kunna vara vattenmynta, men jag är inte säker.

WFS) (Graylingman skrev:
Vattenmynta tror jag inte det är. Den har korsvis motsatta blad. Gissar på nån slags Spirea.
//A
Ja, eller iallafall en trädgårdsväxt. Tror inte att detta är en naturligt förekommande vild växt i Sverige.

/S

den växte vid ett gammalt ödetorp, strax bredvid jordkällaren... bilden är från mittan av juli...

Nej, jag är ganska säker på att det inte är en rosenspirea. Den har platta blomställningar, medan "din" har blomställningen som ett ax eller en kolv. Är nästan 100% säker på att det är en häckspirea, Spiraea salicifolia. Den odlades förr mycket ofta och man kan hitta den vid gamla torp etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar