Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är det här för bär/växt?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
min flickvän hittade dessaröda bär på en buske på väg till affären, jag vet tyvärr inte vad det är, så finns det någon som kan hjälpa till??

Bilagor

• _igp0354.jpg
    _igp0354.jpg
    59.3 KB · Visningar: 921
Daphne mezereum?

Ser ut att kunna vara en Daphne mezereum (d v s den vanliga tibasten). Dock kan en helbild av buskens växtsätt vara en bra vägledning likaså blomning och bladställning.

Jag är tämligen osäker på det jag ser för jag har en känska av att det även skulle kunna vara en hybrid av berberis. Berberis har ofta tornar men det är inte alls säkert att de framkommit då det jag ser är ett årsskott. Veden på en berberis är ofta gul (skrapar lite på den vedartade delen och ser tydligt det gula).

Re: Daphne mezereum?

Ophelia skrev:
Ser ut att kunna vara en Daphne mezereum (d v s den vanliga tibasten).

Jag är tämligen osäker på det jag ser för jag har en känska av att det även skulle kunna vara en hybrid av berberis.

Tror inte det är tibast eller berberis. Skulle kunna vara någon sorts try (samma släkte som klematis), men rätt säker på att det är en trädgårdsväxt och inget naturligt förekommande i vilt tillstånd i Sverige.

den är troligen planterad då den växer utanför hyreshuset vi bor i. den ser ut som en stor buske, tät och "trasslig". har inte sätt några blommor på den dock, inte osm jag lagt märke till i alla fall.

Den växten var en svår nöt att knäcka. Min första tanke var hägg, men det är det inte. Kan det vara någon Aronia? Fast de brukar väl ha bären i kvastar, inte klasar? Misstänker att det är en ganska ny prydnadsbuske för svenska förhållanden, eftersom fortfarande ingen har varit i närheten av ett användbart svar. Det är lättare att säga vad det inte är.
Det är absolut inte vanlig tibast, vars bär inte sitter längst ut och bladen är helt fel.
Jag är mycket tveksam till berberis, som ju nästan alltid har gott om tornar (som redan påpekats) och bären hänger från bladnoderna och inte i toppen.
Jag ska leta i någon plantskola vid tillfälle.

bengt luthman skrev:
den är troligen planterad då den växer utanför hyreshuset vi bor i.

Ungefär var bor du? Södra eller norra Sverige? Det kan vara en ledtråd (härdigheten).

Stadan skrev:
Tror inte det är tibast eller berberis. Skulle kunna vara någon sorts try (samma släkte som klematis), men rätt säker på att det är en trädgårdsväxt och inget naturligt förekommande i vilt tillstånd i Sverige.

Håller med dig i att det troligen är en trädgårdsväxt och varken tibast eller berberis.

Men du har nog förväxlat någonting. Try och klematis hör inte ens till samma familj, än mindre släkte. Clematis hör till Ranunculaceae, try till Caprifoliaceae. Möjligen skulle det kunna vara en try, men jag är tveksam. Try brukar väl ha blommor i bladvecken och ofta 2-3 tillsammans?

Senast ändrad:
Hej.
Jag tyckte först det såg ut som skogstry. Men det kan det ju inte vara. Skogstryn har ju bären parvis och de är ju nästa ihopväxta två och två. Annars var det väldigt likt.
/Jacob vP

L-G skrev:
Håller med dig i att det troligen är en trädgårdsväxt och varken tibast eller berberis.

Men du har nog förväxlat någonting. Try och klematis hör inte ens till samma familj, än mindre släkte. Clematis hör till Ranunculaceae, try till Caprifoliaceae. Möjligen skulle det kunna vara en try, men jag är tveksam. Try brukar väl ha blommor i bladvecken och ofta 2-3 tillsammans?

Du har rätt Lars-Gunnar och jag som svamlar i nattmössan. Jag menade förstås inte Clematis utan Kaprifol. Tror fortfarande att det inte är en vilt förekommande art i Sverige.

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar