Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för ring runt månen!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, har nyss plåtat ett fenomen där det är en ring runt månen. Det ser skumt ut och hade jag inte stått och sett det själv och jag sett en sådan bild hade jag trott att det hade varit en manipulerad bild säkert.

Frågan är varför är det så runt? Och vad är det för något? Är det vanligt? Och framförallt hur kunde bilden blivit bättre?

Dock värms kameran upp i lugn och ro, laddar eventuelt upp bilder imorgon efter skolan. För de som inte har tålamod till de kan sticka ut huvudet genom dörren och kolla själva.*

*Vid för mycket ljusföroreningar är det inte säkert att det går att se.

Som rubriken lyder, har nyss plåtat ett fenomen där det är en ring runt månen. Det ser skumt ut och hade jag inte stått och sett det själv och jag sett en sådan bild hade jag trott att det hade varit en manipulerad bild säkert.

Frågan är varför är det så runt? Och vad är det för något? Är det vanligt? Och framförallt hur kunde bilden blivit bättre?

Dock värms kameran upp i lugn och ro, laddar eventuelt upp bilder imorgon efter skolan. För de som inte har tålamod till de kan sticka ut huvudet genom dörren och kolla själva.*

*Vid för mycket ljusföroreningar är det inte säkert att det går att se.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0005/moonhalo_casado_big.jpg

Typ så?

Här är en bild iaf. Men jag vet nog vad det är för något nu :p Kanske inte var så ovanligt som jag trodde, går tydligen bara se när det är kallt.

Bilagor

• 2010_02_24_361.JPG
    2010_02_24_361.JPG
    44.8 KB · Visningar: 5,176
Det är en halo. Orsakas av iskristaller i atmosfären, ljuset bryts i de sexkantiga iskristallerna, och formar en cirkel på 22° runt månen. Vanligast är det at det uppstår en halo runt solen.

Intressant, för här där jag bor (Stockholm) syns det inte. Men det kanske är det omgivande ljuset som förstör (?). Stack ut huvet genom fönstret och tog en bild iaf (även utzoomat saknas halo...)

Bilagor

• IMG_2102.jpg
    IMG_2102.jpg
    68.6 KB · Visningar: 3,753
Bra länk

Kommer ihåg hur tagen jag blev då jag såg nåt liknande som jag aldrig sett.

Hittade bra sida som både förklarar om man vill det och har fina bilder:
http://www.atoptics.co.uk/

Din halo är nog en 22 graders halo, alltså 44 grader bred, så längre brännvidd funkar inte alls. Jag har aldrig sett någon fast jag ofta tittat. (Däremot runt solen, det syns då och då)

Jo, det kan du visst det, ställ kameran på M. Lite längre brännvidd än du har hjälper men det du har funkar också.

Tack för länk, verkar lite vanligare än fenomenet på vädersolstavlan. :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har kameran inställd på M(manuell redan)

Focus var också manuell och det var den bästa inställningen jag hittade. Exponeringstiden är 30 sekunder och bländare tror jag var 14-18 någonting.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har kameran inställd på M(manuell redan)

Focus var också manuell och det var den bästa inställningen jag hittade. Exponeringstiden är 30 sekunder och bländare tror jag var 14-18 någonting.

Slutartiden du har kommer göra månen alldeles för ljus/utfrätt - om du nu vill fota månen och inte så mycket himlafenomen.

Ta ungefär såhär: F 11, T 1/100 på ISO 100. Du kan använda AF om du vill, mittpunkt. Ta en bild och zooma in på skärmen och se om du får detaljer på månen. För ljus? -korta tiden. För mörk: öka tiden eller öppna bländaren något. Upprepa tills du är nöjd.

Manuell fokus kan ge bättre resultat, det beror lite på. Att använda Liveviews AF (med full förstoring på skärmen x10) kan vara bra och sen ställa om till MF. Med Canon kan man göra så och det borde gå lika bra på en D90. Men stativ behövs då och det är lite som att gå över ån efter vatten tycker jag. Tar du en handhållen bildeserie med AF så ska den rimligen pricka skärpan bra i majoriteten om ditt objektiv är ok. IS har du ju så skakoskärpa ska inte vara ett problem här. Min bild är handhållen ut genom fönstret med AF. Av 10 bilder blev väl 4-5 ungefär sådär, 3 vansinnigt suddiga och 2-3 suddiga :)

En exp på 30 sek låter väl långt på månen. Tänk på att månen rör sig väldigt fort så det är lätt att få rörelseoskärpa. Fäll gärna upp spegeln innan om du har möjlighet till det.

Månen eller halon

Snygg helrund halo runt månen är nog inte så ofta man kan få se. Grattis alltså!

Tror inte att det går att exponera både månen och halon korrekt. Halon är alltså den där ringen ända ute i bildkanten i Tobias bild. Man får nog acceptera att månen blir utbränd om halon ska synas bra. Eller jobba med stativ och HDR-teknik.

Jag skulle prova några olika inställningar och se vad som blir lagom.

Jag har nyss börjat fotografera, men detta var det bästa jag kunde få. Jag försökte även få några bilder på bara månen då den lyste så starkt och klart. Dock hittade jag aldrig focus hur jag än gjorde. Vet inte om det var mig, kameran eller objektivet det var fel på :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar