Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för linjer?

Produkter
(logga in för att koppla)

lobanow

Medlem
Vad är det för linjer som blir på bilderna från min digitalkamera?
Det är en kompaktdigital.
Är med på varje bild. Sitter inte på linsen.

Vad ska man göra åt det? Lämna in för någon sorts rengöring?

Tack
 

Bilagor

  • dsc04242.jpg
    dsc04242.jpg
    12.6 KB · Visningar: 264
Det är nog smuts inuti kameran, innanför linserna eller på sensorn. Jag hade det (bara ett streck dock, men det såg precis ut likadant) på min fujifilm S7000, och fick skicka den på garantireparation. Efter en månad kom det tillbaks igen, men inte på samma ställe, så jag fick lämna in den igen. Men nu är det borta för gott.

Tyvärr så måste du nog lämna in kameran, men det går på garantin om du har nån kvar.



mvh

patrik
 
Det är damm/smuts inuti kameran. Kan kanske lösas om du kan blåsa i kameran med en luftblåsa. Damm syns oftast när man har en väldigt liten bländaröppning. Som man ju oftast har när man fotar ljusa saker som t,ex himmeln. Vid större bländaröppningar så syns nog inte dammet i din kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.