Annons

Vad är det för filterfattning på mina Hasselbladobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har nyss blivit med bladare och ska köpa motljusskydd och filter m.m och undrar vad det är för filterfattning på Distagon 50/4 och Sonnar 150/4.

Fast 50'an har inte bajonett, i alla fall inte min Distagon 50/4 T*. Där lägger man filtret i en därför avsedd "utskärning", eller vad man nu ska kalla det, i motljusskyddet innan man skruvar på det.

Edit: Jag har en adapterring för att använda samma filter på min 80'a, 150'a och 250'a som på min 50'a.

Edit: Vad är det för 150'a du har? Synchro-Compur slutare och visare för skärpedjupet? I så fall är det ett C-objektiv och har B50-bajonett.

Edit igen: Det finns även adaptrar för att kunna använda vanliga gängade filter, t.ex. B50->52mm och B50->58mm.

Edit ytterligare en gång: Ett alternativ till motljusskydd är att du skaffar dig ett kompendium. Speciellt om dina gluggar inte har T* antireflexbehandling så kan ett kompendium göra stor skillnad, då det blockerar ströljus på ett mycket effektivare sätt än ett vanligt motljusskydd.

500C från med Sonnar 150/4 och kompendium:
forumbild-1-3.jpg

Senast ändrad:
15o:an har visare för skärpedjupet och en bajonett som är c:a 57mm i diameter.
Distagon 50/4 T* ser oxo ut att ha en (inre) bajonett, men med 67mm dia.
Så onödigt krångligt det här var då..
Behöver förresten motljusskydd till båda gluggarna, så om ni sitter på något ni inte använder så..

Då är 150'an det en C-glugg med B50-bajonett. Men jag blir lite konfunderad på Distagonen. C-modellerna, både den kromade utan T* och den svarta med T*, har S63 (inre gänga). Båda CF-versionerna (med och utan FLI) och CFi-versionen har B60 (en inre filterbajonett och en yttre motljusskyddsbajonett). Om det finns några fler versioner vet jag inte.

Det är inte så att det du tolkar som en inre bajonett egentligen är en filterhållare för S8-filter (samma diameter som S63 men utan gängor)? För i så fall så är det nog ett C-objektiv med S63 gäng :)

Min distagon är en C-glugg med S63 (Inre gänga).

Låt mig fundera någon dag på om jag behöver motljusskyddet till 150'an. Jag använder för det mesta kompendiumet, eftersom jag tycker det ger bättre resultat.

Jag är för övrigt på jakt efter en adapterring från S63 till B50 (yttre bajonetten för motljusskyddet) för att kunna fästa kompendiumet på 50'an. Tänkte bara jag skulle nämna det om någon som har en sådan råkade läsa det här :)

ANNONS