Annons

vad är det för fel på min k100d

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
jag är deprimerad... min K100d har gått och blivit konstig och jag vänder mig därför till forumets vise män för tröst och förslag på åtgärd...

vad är fel:
igår när jag skulle ut å fota så lät "timern" för spegeln eller slutaren eller nåt sånt nå jäkulskt jämfört med tidigare på dagen då den funkade som vanligt... låter ungefär som när spegeln slår upp men ca 5 gånger/sekund men dovare...

förrutom att det ljudet är oroväckande så såg mina bilder ut som exemplet nedanför...
påslagen/avslagen skakreducering ger ingen skillnad...

nån som stött på det här tidigare? var det ett dyrt problem?

köpte kameran när jag var i USA så jag känner inte att skicka den som garantiärende är ett alternativ... tyvärr....

tacksam för hjälp...

EDIT:
vet nu vad som är fel... tog en bild när jag hade enbart en reversing ring på så jag kunde se sensorn... den hoppade upp och ner under hela exponeringen.... gahh.... jag har inte råd med det här... några förslag?
(100% crop)

Bilagor

• whats-wrong-with-my-pentax.jpg
    whats-wrong-with-my-pentax.jpg
    21.8 KB · Visningar: 726
Senast ändrad:
Beter den sig likadant om du stänger av SR? Låter som om det kan vara fel på någon givare kanske, men då borde det funka med SR avstängt.

quarc skrev:
Beter den sig likadant om du stänger av SR? Låter som om det kan vara fel på någon givare kanske, men då borde det funka med SR avstängt.
slog man på SR så blev det mindre frekvent ljud men sensorn hoppar fortfarande upp och ner... samt att det skallrar när man skakar på kameran och den är avstängd...

Visst låter det som det är dags för verkstad, men du kan prova att stänga av kameran och ta ur batterierna, sätt i batterierna efter en stund och prova. Om du har K100D finns det en uppgradering av programvaran från i vintras, jag antar att du har den men du kan prova att ladda om den i alla fall.
Tanken är att kameran kanske har låst sig.

Att det skallrar i den när den är avstängd är normalt i alla fall. Plattan som sensorn sitter på släpps fri. Magnetfält håller den ju i läge när den är på plus att SR styr sensorn i fältet.

Låter som ett garantiärende om det är garanti kvar om inte föregående posts svar hjälper.

det är inte så enkelt som att du har fotat när de thar varit väldigt mörkt och därmed så hjälper det inte om SR jobbar arslet av sig för att slutartiderna blir för långa ändå, och bilden blir oskarp.
bilden du bifogar ser ut att vara ganska mörk.

bengts teori

bengt luthman skrev:
det är inte så enkelt som att du har fotat när de thar varit väldigt mörkt och därmed så hjälper det inte om SR jobbar arslet av sig för att slutartiderna blir för långa ändå, och bilden blir oskarp.
bilden du bifogar ser ut att vara ganska mörk.

bengts teori
nej... trodde det först men ljudet stämmde inte alls samt att den klarat samma förhållanden tidigare (har ändå klarat sig i snart 10 000 exoneringar)

lite nogrannare tester hemma visade att det var ett rejält fel nånstans...

nu är den i alla fall på väg till zieger teknik för en kostnadsuppskattning

Roland Mabo skrev:
Du köpte den utan internationell garanti förmodar jag?

Hälsar
R
du förmodar helt rätt...

köpte den från den billigaste näthandlaren i staterna och de ville ha massa dollar för att skicka med en international warranty... så jag chansade och tackade nej...

zieger teknik ringde...
de sa att de fixade kameran på garantin fastän att den var köpt i USA och att garantin precis gick ut...

vet inte riktigt vad som var fel men zieger sa att det var nåt enkelt... tänkte inte på att fråga....

ska skicka en låda godis till dom när jag får min kamera... förhoppningsvis innan julfotandet...

är glad nu... minsta reparationskostnad hade satt ett stort hack i min studetn ekonomi

fick brev om att jag kunde hämta ut ett rek brev från zieger teknik idag...

glad i hågen for jag till posten, hämtade ut paketet och cyklade hem... fast paketet kändes lite lätt...

döm till min förvåning när jag öppnar paketet och det är en konica minolta kompaktkamera från 2005 däri... ganska säker på att jag inte skickat in en sån kamera samt att jag inte heter fredrik och bor i segeltorp...

om man håller på med elektronik, ska man inte ha kompetens i alla fall att se att jag inte heter fredrik...

murmel murmel...

tur att jag inte behövde betala för det här i alla fall

min kamera skickades till segeltorp...

sen skickade zieger ut adresslappar till mig och den andra grabben så vi kunde skicka dessa rätt...

sen när jag skulle hämta ut mitt paket i umeå så hade det returnerats till zieger pga "felaktigt kundnummer"....

tidigare idag så damp den ner hos zieger som skickade iväg den på posten igen och skickade kollinummret till mig...
får väl se om de lyckas på tredje försöket...

jag lyckades i alla fall skicka iväg det på första försöket...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar