Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fel på min blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

elajl

Ny medlem
Har blivit nå galet med min blixt, blev helt plötsligt bara.
Jag gör inget annorlunda än förut men ändå blir det galet.
Kameran är en KonicaMinolta Dynax 7D och blixten en Minolta Program 3600 HS(D). Batterierna är nya och blixten "blixtrar" och så precis som den brukar. Kan det vara att den "smäller av" aningen före/efter mot vad den ska?
Lägger upp några bilder så får ni se vad jag menar...

Utan blixt:
utan_blixt.jpg

Inbyggd blixt:
Inbyggd_blixt.jpg

3600 + OmniBounce, riktad rakt framåt:
minpro_omni.jpg

3600 + OmniBounce + HSS, riktad rakt framåt:
minpro_omni_hss.jpg

3600 + OmniBounce, riktad rakt uppåt:
minpro_omni_upp.jpg

3600 utan OmniBounce, riktad rakt framåt:
minpro_utan_omni.jpg

Kanske du har en slutartid som är för snabb, ofta gäller ju en viss kortaste tid vid blixt.

Men vad betyder före/efter? Före efter förhållande? Före per efter?

Vilken brännvidd använder du? Ser ut som du är ganska nära dvd-högen, och då blir det ju svårt för blixten att "nå ner".

Sen ser det ut som det är ett fönster i bakgrunden, kör du evaluerande (el. motsv.) ljusmätning kompenseras exponeringen för det och då blir det mörkare.

Testa att backa, blixt rakt på - utan bouncer, och ställ dig så du har vägg och inte fönster i bakgrunden!

Mvh

Har blixten verkligen lyst medan slutaren var öppen? Jag ser inte minsta skymt av extra ljus på någon av 3600-bilderna!

Jag tror på något synkfel.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar