ANNONS
Annons

Vad är Densitetsomfång ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Har ramlat på detta begrepp i samband med djupdykningar i scannervärlden. Trots letande på nätet och i litteratur har jag inte hittat någon bra beskrivning.

Där anger man detta som Dmax teoretiskt (antal bitar som beskriver den analoda informationen) och praktiskt för hela scanningsystemet.

Det anges även för film, där diafilm ligger upp mot 3.8.

Vad är definitionen på Dmax, hur beräknas värdet ?

Vad är nivån på CCDer som används, t.ex i scannrar och olika digitalkameror ?

Optisk densitet (eller säger man täthet på svenska?) är minus tiologaritmen för ljusgenomsläppet. Dvs, om en film är perfekt genomskinlig och släpper igenom 100% av ljuset har den OD 0, släpper den igenom en tiondel har den OD 1, en hundradel OD 2 etc.

För en 16-bitarsscanner blir det minsta man teoretiskt kan urskilja en 65536:e-del och -lg(1/65536) är ungefär 4.8, så det är det värde många scannertillverkare anger för att få en vacker siffra.

dpreview.com hade vid något tillfälle jämfört Canon D10, Nikons motsvarande och några andra top-of-the-line D-SLR, och mätt upp att praktiskt färgdjup var ca 8-9 bitar, dvs ett Dmax på ca 2.4-2.7.

Att scannertillverkarna är frikostiga i tolkningen av Dmax (och anger teoretiskt Dmax istället för verkligt Dmax) är välkänt. Min 16-bitars flatbäddsscanner (med teoretiskt Dmax på 4.8), har visats sig ha ett praktiskt färgdjup på bara 4-6 bitar, dvs Dmax på högst 1.8.

Tack för era upplysande kommentarer!

För diafilm är det tydligt, både Dmin och Dmax har betydelse - nyanserna däremellan är mer eller mindre kontinuerliga.

För den digitala bildhanteringen tolkar jag det helt enkelt som att antalet nyanser är lägre, svart och vitt finns ju med. Dmax känns kanske inte som ett helt relevant begrepp.

flutte skrev:
Min 16-bitars flatbäddsscanner (med teoretiskt Dmax på 4.8), har visats sig ha ett praktiskt färgdjup på bara 4-6 bitar, dvs Dmax på högst 1.8.

1.
Finns det nån enkel och praktisk metod för att själv mäta upp vilket Dmax ens skanner har?

2.
Kan man alltså säga att skannerns praktiska Dmax anger gränsen för hur täta negativ/dior den klarar av att hantera?

1. Japp, det går bra att mäta upp skannern. Man måste kunna låsa exponeringen på den, och ingen mjukvarubearbetning får ske på bilddata. Kan man få sin skannerprogramvara att göra detta så kan man skanna en gråkil med kända densiteter och plotta RGB-värdena i ett diagram i t ex Excel. Sen är det bara att dra slutsatser från den kurva man har producerat.

Tyvärr är transmissionsgråkilar dyra. Kodaks 21-stegare kostar många hundralappar och är den enda svenska handlare verkar ha. Stouffer är billiga men frågan är hur det funkar att beställa från dem över atlanten.

2. Japp.

flutte skrev:
dpreview.com hade vid något tillfälle jämfört Canon D10, Nikons motsvarande och några andra top-of-the-line D-SLR, och mätt upp att praktiskt färgdjup var ca 8-9 bitar, dvs ett Dmax på ca 2.4-2.7.

Vad innebär det praktiskt på bilderna?

Ett steg i motivet är 0.3D. 2.4D betyder alltså att kameran kan separera 8 steg i motivet.

Jag har plottat upp min D100 och fick då ett resultat på ca 6,5 steg, dvs ca 1.9D. Då valde jag bara ut den del av kurvan som hade en någorlunda distinkt lutning, hade jag tagit med minsta förändring i RGB-värdena hade jag hamnat högre. Jeppe har plottat sin 10D och jag vill minnas att resultatet var något liknande.

Tänk på att det är skillnad på att prata om motivets omfång och filmens omfång. Diafilm har ett högt densitetsomfång, alltså skillnad i svärtning i själva filmen, men det är inte samma sak som omfånget hos motivet. I praktiken snarare tvärtom i de flesta fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar