Annons

vad är dagens pris på en beg:350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

filip_123

Aktiv medlem
ska sälja min 350d, och undrar hur mycket jag ska ta för den.
den är knappt använd,
följer mad ett optik (18-55mm)
2 gb minneskort
en lowepro väska
ett motljus skydd till objektivet
kvittot med garanti

vad skulle ni ge, ta för det här?
 
Är inte så jätte insatt i beg. priset men jag skulle ge runt, med tanke att man får den för max 6990 kr idag, skulle jag ge: ca 7600 kr

/Carl
 
jag sålde min förra veckan som var knappt använd
350D kit med 1Gb minne Exteam III, väska och Sigma 70-300
för 7700:-
kameran var precis 1år gammal och 70-300 var nog 2år köpte själv den beg.
då hade jag tur
förlora ca.1900:- på 1år


en ny 350D kit kostar 6500:-
så jag skulle ge dig samma pris men för allt

dina prylar.
kameran + objektiv max 5500:-
minne 400:-
väska 250:- "Lowepro Nova 2 AW"
motljusskydd 150:-

om du inte vill förlora mkt nu
kommer du att förlora ännu mer sen när priset på 400D kommer att gå ner och 350D försvinner

lycka till
 
Jag har av egen erfarenhet fått uppleva hur svårt det är att sälja 350D i dessa tider. Har i flera omgånger droppat priset, är nu nere i 4000:- för endast kamerahuset och två extrabatterier. Inget napp ännu...

Dock så inbillar jag mig att det är lättare att få sålt om kitoptiken finns inkluderad. Tittar man på tradera och de 350D som säljs där så ligger det i nuläget två 350D(enast hus) som bara fått bud på strax över 3000:-. De som säljer "kitet" har bud på nellan 5500-6000:-. I mina ögonen ett vansinnigt högt pris på en kamera som nyligen ersatts.

Får du 5500:- för kamera+optik så gör du en bra affär.
 
Senast ändrad:
Jag tycker:

- får du runt 5000 kronor för hus + kitobjektiv så kan du skatta dig lycklig.

- får du ut över över 5500 så är det lurendrejeri.

Det lustiga är att folk inte verkar fatta att all kamera-teknik förlorar 20% av värdet så fort det lämnat butiken. 20% procent till när kartongen är öppnad och ytterligare 20% efter att första bilden är tagen.
(När det dessutom kommit en förbättrad efterföljare så förlorar du ännu mer.)
Efter det börjar värdeminskningen sjunka men efter ett år så är ju en kamera inköpt för 7500 nere i runt 5000.

Blir bara så trött på alla överpriser, speciellt överpriserna som yrkesfotografer försöker ta ut. De borde ju veta bättre?

Min dröm är att man hade möjlighet att maila alla människor som håller på att betala nypris för begagnade grejer och säga till dom att de håller på att bli lurade... Kanske man kan på ebay eller tradera förresten? Förutsättningen är ju att man ser vem som lagt bud, men då är det iofs redan försent.
Man skulle kunna skriva kommentararer till alla aktioner, den med alldeles för högt utgångspris skulle få så mycket negativa kommentarer att den blir tvungen att sänka sig.. det skulle vara bra.

/D
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Blir bara så trött på alla överpriser, speciellt överpriserna som yrkesfotografer försöker ta ut. De borde ju veta bättre?

Inte så konstigt tycker jag. Det är väldig skillnad på andrahandsvärdet mellan ett yrkeshus och en konsumentkamera. Också mycket större efterfrågan på sådan utrustning.

Det är många som gärna betalar bara för att få tag i ett hus som t.ex 1dmk2. Skillnaden mellan ett nytt yrkeshus och ett som är kört i några månader är inte så stor. Där påstår jag att skillnaden är betydligt större på ett 350D-hus som dessutom finns i många, många fler exemplar.

I andra kategorier är det likadant. De mest attraktiva objektiven fins i L-serien och de mest eftertraktade blixtarna kommer från Profoto osv... Där betalar man också bra!

Jag tror det handlar om att marknaden helt enkelt styr andrahandsvärdet. Där ligger också kvalitet och yrkesutrustning i de högsta klasserna både med avseende på pris och efterfrågan.

Mvh /Peter
 
Ja, men D60 kostade 35.000 när den var ny, eller hur? Då är en 1/6 del av nypriset helt ok ;-)

Det man blir mest less på är folk som bara vill sälja tillsammans med 5 extrabatterier, flera skitobjektiv, väskor och annat junk som man ändå inte vill ha. Till råga på allt så skriver de också att man i princip kan dra åt helvete om man bara lägger bud på nån av delarna i "paketet".
 
Sålde igår min 350 med minne, väska och kit-objektiv för 5000:-. Köpte det för 2 månader sedan för 7.500:- så prylarna var nästan nya.

Annonserade på blocket.se och hade massor av svar så det var nog ett juste pris för köparen och jag var också nöjd med en snabb och smidig försäljning.

Har nu en 400d och gillar den större skärmen men kan förstå att folk väljer en beg 350 i gott skick om de kan spara några tusenlappar. Rent fotomässigt är det ju inte mycket som skiljer känner jag.

En fråga i sammanhanget från en nybörjare. Hur mycket slits en digitalkamera? Vad är det som slits? Är det åldern eller antalet tagna bilder som spelar roll för slitaget?


Mvh
Anders
 
Danlo skrev:
Jag tycker:

Min dröm är att man hade möjlighet att maila alla människor som håller på att betala nypris för begagnade grejer och säga till dom att de håller på att bli lurade...
/D

ursäkta mig men är du knäpp eller
skaffa dig ett liv stället för att dammsuga internet på folk som säljer sina grejer sen maila dom o klaga att dom säljer för "dyrt"
man tvingar ju inte folk att köpa eller hur

du måste ha haft stora problem när du säljer dina prylar
därför vill du inte att andra ska sälja sina dyrare

jag annonserar och han köper
vad är problemet med det???

sen har jag märkt att det finns j*vligt konstiga människor på tradera o ebay
dom kan betala överpris bara för att få bra betyg
 
Jag har inga problem att sälja mina prylar. Kanske därför att jag inte försöker få ut nypris för skräp.

En tjejkompis kom för ett tag sen till mig och bad om råd inför sitt första digital-kamera köp. Hon tänkte köpa en beg 350D + kitoptik + 1GB för 7500 spänn!

Hon tänkte inte ens på att det kunde vara så att hon höll på att bli lurad. Hon köpte en ny 400D istället. :D

Förresten så kan man inte tänka på vad man köpte prylen för! Det är vad tekniken är värd idag som räknas! D60 med 6 miljoner pixlar är inte värt mycket idag.. speciellt inte eftersom den sensorn tillverkades runt 2001..
 
Tycker det ær bra att andrahandsværdet ær så lågt som det ær idag på dslr's, speciellt nær dagens produkter har en sån kort tid på marknaden.

Klart en 20d eller en 350d ska vara en del billigare nær det finns nya kameror runt hørnet, det kanske inte skiljer så mkt mellan dem, men det spelar egentligen inte så stor roll nær de faktist har gått ut produktion.
 
marooned skrev:
Ja, men D60 kostade 35.000 när den var ny, eller hur? Då är en 1/6 del av nypriset helt ok ;-)
Jo, det är nog helt OK för säljaren. En potentiell köpare bör nog snarare jämföra med alternativkostnaden för något liknande nytt, och då är inte 7-8000 kr för en gammal EOS D60 speciellt attraktivt.
 
Jag funderar på att bjuda på en d60 på Tradera. Priset ligger just nu på 4100kr.

medföljer gör

"Canon D60 med vertikalgrepp
Tamron 19-35 3.5/4.5 zoom
1GB minneskort (Microdrive)
3st batterier.

Allt i mkt bra skick med orginalkartonger."

Borde jag försöka bjuda över eller ska jag leta vidare efter en bättre auktion?
 
Re: kolla min auktion

filip_123 skrev:
...

När man köper begagnat, tänker man då på att tex konsumentköplagen inte gäller? Tex måste eventuella tvister avgöras i domstol, vilket säkert inte en köpare tycker är speciellt kul - dessutom kan det bli kostsamt.

Någon som vet hur det fungerar med garanti? Egentligen gäller ju garantin bara Filip i det här fallet (det är han som köpt kameran av en näringsidkare).
 
Med ditt resonemang är min 1D Mark II N inte värd mer än 18 000:- nu... trist för mig..

- Johan


Danlo skrev:
Jag tycker:

- får du runt 5000 kronor för hus + kitobjektiv så kan du skatta dig lycklig.

- får du ut över över 5500 så är det lurendrejeri.

Det lustiga är att folk inte verkar fatta att all kamera-teknik förlorar 20% av värdet så fort det lämnat butiken. 20% procent till när kartongen är öppnad och ytterligare 20% efter att första bilden är tagen.
(När det dessutom kommit en förbättrad efterföljare så förlorar du ännu mer.)
Efter det börjar värdeminskningen sjunka men efter ett år så är ju en kamera inköpt för 7500 nere i runt 5000.

Blir bara så trött på alla överpriser, speciellt överpriserna som yrkesfotografer försöker ta ut. De borde ju veta bättre?

Min dröm är att man hade möjlighet att maila alla människor som håller på att betala nypris för begagnade grejer och säga till dom att de håller på att bli lurade... Kanske man kan på ebay eller tradera förresten? Förutsättningen är ju att man ser vem som lagt bud, men då är det iofs redan försent.
Man skulle kunna skriva kommentararer till alla aktioner, den med alldeles för högt utgångspris skulle få så mycket negativa kommentarer att den blir tvungen att sänka sig.. det skulle vara bra.

/D
 
Re: Re: kolla min auktion

FILM) (ulltand skrev:
När man köper begagnat, tänker man då på att tex konsumentköplagen inte gäller? Tex måste eventuella tvister avgöras i domstol, vilket säkert inte en köpare tycker är speciellt kul - dessutom kan det bli kostsamt.

Någon som vet hur det fungerar med garanti? Egentligen gäller ju garantin bara Filip i det här fallet (det är han som köpt kameran av en näringsidkare).

Men om man får med kvitto så gäller väl den garantin tills den tiden tar slut?
Ex. har man ju alltid 2 års garanti på datorhårdvara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.