ANNONS
Annons

Vad är bra skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsk

Aktiv medlem
Har en Nikon F80 med ett Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR. Jag har upptäckt att skärpan är betydligt sämre i högra kanten vid största bländaren.

Är detta normal tolerans eller är det någon svaghet i just mitt exemplar?

Testet är gjort enligt anvisning jag hittat här:http://md.co.za/d70/chart.html
Jag har skannat med Minolta Dimage Dual III. De tre utsnitten i bilden är 100%. Brännvidd 50mm med bländare 2,8. Stativ.

Bilagor

• tamron 28-75 bl 2,8 detalj.jpg
    tamron 28-75 bl 2,8 detalj.jpg
    32.2 KB · Visningar: 685
Det är helt normalt att objektiv är oskarpa i hörnen, gäller särskilt på vidvinkelobjektiv.

Man kan tydligt se på diagrammet att skärpan avtar ju längre ut mot kanten man kommer:
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/tam28-75

Som syns är det just i vidvinkelläget som man tappar mest skärpa i kanterna.

(Använder man samma objektiv på en 1.5-1.6x sensorkamera så får man inte med kanterna och slipper därmed den dåliga skärpan i kanterna)

Det måste inte vara objektivet. Det kan lika gärna vara sensorn eller att objektivet inte sitter i 90 grader mot sensorn.

Här kan du ha en bidragande orsak till skillnaden mellan V/H, jag har ritat in ett litet horisontellt streck som visar att höger sida har varit lite längre bort än den vänstra (prova detsamma på ditt orginal), visserligen väldigt lite, men kombinerat med kanske andra faktorer som redan nämnts så kan du ha förklaringen.

Bilagor

• tamron28-75bl2,8.jpg
    tamron28-75bl2,8.jpg
    15.3 KB · Visningar: 498
Hercules skrev:
Det måste inte vara objektivet. Det kan lika gärna vara sensorn eller att objektivet inte sitter i 90 grader mot sensorn.

En Nikon F80 med Sensor?

Ny modell?

Det är många faktorer som avgör. Jag tycker det ser normalt ut.

Här kommer samma test men med bländare 8. Här skiljer sig skärpan inget mellan vanster och höger sida.

Bilagor

• tamron 28-75 bl 8 detalj.jpg
    tamron 28-75 bl 8 detalj.jpg
    34 KB · Visningar: 310
Matsk skrev:
Här kommer samma test men med bländare 8. Här skiljer sig skärpan inget mellan vanster och höger sida.

... pga det ökade skärpedjupet och nedbländningen. Jag tror att Magnus är svaret på spåren, att pappret inte ligger helt rätt.

det är inget fel.. ut och plåta lite RIKTIGA bilder istället :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar