Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är blixtsynk? (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

white_cheese

Aktiv medlem
Jag håller på och funderar på att köpa en EOS 350D, och läste recensionerna här på fotosidan. De negativa kommentarerna var att greppet var för litet (fantastiskt! har irriterat mig enormt på min mans gigantiska 300D med batterigrepp...) och att det inte finns nån blixtsynkkontakt.
Dum fråga kanske, men vad innebär det? Jag vill ju gärna kunna ansluta en extern blixt - är det det som inte går?

(Är det nån som har andra konkreta klagomål just på 350D så får ni såklart gärna meddela dem också... =))


/Anna
 
blixtsynckontakt är en kontakt som gör att man kan koppla in tex studioblixtar, men det är inget problem, det finns små adaptrar som gör samma jobb som man sätter i blixtkontakten ovanpå kamurran.
De flesta behöver aldrig en blixt-synk-kontakt. Vilket ord!
 
Hej white_cheese

Blixtsynk vet jag inte nåt om men det går naturligtvis att använda en extern blixt.

Enda negativa jag kan tycka är att det är något för liten LCD-display.

/Benny
 
Det finns för och nackdelar med alla kameror. Jag har haft Analoga Eos systemet länge och sedan även 20D och 350D. Skaffade främst 350D pga att den är så liten och smidig, t ex på resa. Eftersom det är Canons för närvarande billigaste Dslr kamera är det klart att det finns saker som är bättre på de dyrare modellerna. T ex saknar jag lite den bakre inmatningsratten som 20D har. Även sökaren är märkbart mindre på 350D. Men hade den varit lika bra som 20D hade den ju knappast varit billigare heller. Poängen är den att det är en helt underbar kamera som är mer än tillräcklig för de allra flesta och att den inte har något avgörande fel som gör den till ett dåligt köp. Sedan kan man ju alltid argumentera för andra märken, men det är en annan avvägning. Kör din man Canon so finns det ju fördelar där. Och själv skulle jag nog valt Canon igen, även om KonicaMinolta, Nikon, Pentax och Olympus i vissa avseenden är precis lika bra val. Mycket är en smaksak och en fråga om prioritet.
MVH, Niclas
 
white_cheese skrev:
Jag vill ju gärna kunna ansluta en extern blixt - är det det som inte går?

Ifall det inte framgår av övriga inlägg: Du kan sätta en extern blixt i kamerans blixtsko. Däremot kan du inte på ett enkelt sätt koppla kameran till en uppsättning studioblixtar.
 
Re: Re: Vad är blixtsynk? (350D)

BengtJohnsson skrev:
Ifall det inte framgår av övriga inlägg: Du kan sätta en extern blixt i kamerans blixtsko. Däremot kan du inte på ett enkelt sätt koppla kameran till en uppsättning studioblixtar.

För att förtydliga lite, så behöver man då sätta in synkkontakten i en liten adapter som man sätter på blixtskon. Kostar runt en hundralapp.

/ Marcus
 
white_cheese skrev:
...att greppet var för litet (fantastiskt! har irriterat mig enormt på min mans gigantiska 300D med batterigrepp...)

Just det! Den har ett alldeles fantastiskt ergonomiskt grepp! Sitter som gjuten i handen.
Är helnöjd med resten också - men så är jag inte bortskämd med vad det nu var - större det ena och det andra... (Större det andra har jag i sängkammaren, så det behöver jag inte ha på kameran. :D )
 
Tack för alla svar!

Några studioblixtar har jag nog inga planer på att ansluta i det närmaste, så det kan få spela kvitta... =)
Det verkar ju definitivt som om det får bli en 350D!
 
Jag kapar den här tråden lite med en annan blixtrelaterad fråga:

Nikon D70 har ju en blixtsynktid på 1/500s, medans 350D har 1/250s. Å andra sidan kan 350D:n använda ISO100, medans D70:n måste köra ISO200. Givet samma bländare, blir det då någon 'upplevd' skillnad på att använda 1/500s @ ISO 200 mot att köra 1/250s @ ISO 100 (förutom förmågan att frysa rärelser)?
 
WaterMelonMan skrev:

Nikon D70 har ju en blixtsynktid på 1/500s, medans 350D har 1/250s. Å andra sidan kan 350D:n använda ISO100, medans D70:n måste köra ISO200. Givet samma bländare, blir det då någon 'upplevd' skillnad på att använda 1/500s @ ISO 200 mot att köra 1/250s @ ISO 100 (förutom förmågan att frysa rärelser)?

Givet samma bländare kommer ISO 200 ge dubbla exponeringen (vid blixt) jämfört med ISO 100. Tiden påverkar inte exponeringen, förutom när du använder upplättningsblixt i dagsljus då (den ej blixtbelysta) bakgrunden i det fallet kommer få samma exponering (1/500 ISO 200 kontra 1/250 ISO 100).

Ovanstående påstående om blixten förutsätter dock att blixtljusets varaktighet är kortare än slutartiden, så kör jag full effekt med 430EX får jag hålla mig till 1/125 s exponering som kortast. Vid halv effekt går 1/200 bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.