ANNONS
Annons

Vackra landskap i Sverige (à la Skottland)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henriettae

Aktiv medlem
Mitt drömresmål fotografiskt har sedan länge varit Skottland, med dess berg och sjöar, men jag verkar aldrig komma iväg... Däremot har vi pratat om att åka på lite Sverigesemester, och jag uppväxt som är jag är i mestadels Skåne har jag dålig koll på bergen i Sverige... ;) Vart är det bäst att åka om man vill fota vacker natur, inkl berg, tror ni? Såg ett vykort från Härjedalen, det verkar underbart vackert! Men finns det fler platser?

/Henriettae

Kullaberg med Nimis, Hallandsås ut mot Hovs Hallar, Söderåsen med Skäralid och Linderödsåsen med Brösarps backar ut mot Österlen och Stenshuvud är väl underbara "berg"landskap du har på hemmaplan i Skåne? Men visst är det lite högre hödskillnader norrut, men om det är vackrare är väl en smaksak?

Nu bor jag förvisso mest i Småland, men de är ju inte speciellt långt bort i alla fall. Tack för tipsen!
Vad som är vackert är ju verkligen en personlig uppfattning, och jag kan aboslut tycka att Skånes landskap är vackra - men nu var det lite högre berg jag främst var ute efter. :)

Om det är stora höjdskillnader du är ute efter så är södra Norge ett bra alternativ eftersom det ligger ganska nära. Brantare och mera dramatiskt än de sydligaste svenska fjällen. Telemark, Hardangervidda och Jotunheimen ligger närmare Småland än Jämtland/Härjedalen och har som jag själv upplever det mycket vackrare landskap att erbjuda. Sjön Gjende och Gjendesheim ligger i södra delen av Jotunheimen på gränsen mot det vackra Valdres och landskapet där är fantastiskt. Där finns bl.a en högklassig camping på 1000m höjd som jag kan rekommendera och stugor att hyra är det ingen brist på. Ganska öppet landskap också eftersom det ligger så högt. Just nu i början-mitten av september är där som allra vackrats med de lysande höstfärgerna.

Hittade några gamla diabilder från Valdres-Jotunheimen som jag snabbscannade, fotade vid just den här tiden i september. Lämplig optik att använda 85-200mm för ff eller 135-film.

Bilagor

• valdres_jotunheimen 1.jpg
    valdres_jotunheimen 1.jpg
    93.3 KB · Visningar: 508
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar