ANNONS
Annons

va hände med contax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Namnet/produktmärket finns ju inte längre men konceptet med Zeiss T*-optik finns ju i samarbete med Sony i deras kompakter och nya DSLR-sytemare. Även Zeiss själva kör det gamla analoga ursprungliga Contax-konceptet i sin Zeiss Ikon kamera med T* optik (sedan deras Contax G-varianter med AF lagts åt sidan) och det talas även om en digital mätsökarvariant av denna. Konceptet Contax lever kvar men namnet har försvunnit.

Graal skrev:
Namnet/produktmärket finns ju inte längre men konceptet med Zeiss T*-optik finns ju i samarbete med Sony i deras kompakter och nya DSLR-sytemare. Även Zeiss själva kör det gamla analoga ursprungliga Contax-konceptet i sin Zeiss Ikon kamera med T* optik (sedan deras Contax G-varianter med AF lagts åt sidan) och det talas även om en digital mätsökarvariant av denna. Konceptet Contax lever kvar men namnet har försvunnit.

Så om man vill hitta en ny version av Tvs digital, måste man leta hos sony?

madsochmarja skrev:
Så om man vill hitta en ny version av Tvs digital, måste man leta hos sony?

Kanske får du ingen Titan-kåpa men om det står Vario-Sonnar T* på optiken bör det bli lika bra bildkvalitét.

Graal skrev:
Kanske får du ingen Titan-kåpa men om det står Vario-Sonnar T* på optiken bör det bli lika bra bildkvalitét.

Det står Carl Zeiss på vissa av Nokias mobiltelefonkameror oxå. Betyder det att det det blir bra bildkvalitet då oxå? :)

Mankan G skrev:
Det står Carl Zeiss på vissa av Nokias mobiltelefonkameror oxå. Betyder det att det det blir bra bildkvalitet då oxå? :)

Ja om det står Sonnar T* också så bör det bli relativt bra. Dock inte lika bra som om man jämför med större sensorer och Carl Zeiss systemkameraoptik. Men relativt sett väldigt bra, ja.

Skrev ju heller inte att det skull bli annat än lika bra som Contax tvs digital med vario- Sonnar.

Lite synd att ingen gör dessa kamror längre, har värken råd till en äkta leica eller Zeiss, och Ricoh är ändå inte samma:-(

Contax ägs av Zeiss, precis som vanligt, men Kyocera har en exklusiv licens att marknadsföra namnet Contax. De har den för ett bra tag till, så endast de vet vad som händer med Contax.

Synd att Yasica slutade, en digital variant av T5 skulle vara fin.
Leica kanske kommer med någon bra kamera tex C-Lux2 blev testsegrare av 10 i Colorfoto nr7 i år, den har mot. 28-100mm zoom och förstås sämre upplösning på iso 400...

Bofoto2 skrev:
Synd att Yasica slutade, en digital variant av T5 skulle vara fin.
Leica kanske kommer med någon bra kamera tex C-Lux2 blev testsegrare av 10 i Colorfoto nr7 i år, den har mot. 28-100mm zoom och förstås sämre upplösning på iso 400...

Bra att höra att man inte är den ända som tyckte om dessa kamror, saknar dom och hoppas på att någon fyller detta tomrum :)

Convertera till digitalt

Finns det något vettigt sätt att använda sina Contax-objektiv digitalt? Jag har den manuella äldre typen. Hörde ett rykte att det skulle finnas konverterare till Canons digitala hus. Är det någon som vet?

Re: Convertera till digitalt

sten_anders skrev:
Finns det något vettigt sätt att använda sina Contax-objektiv digitalt? Jag har den manuella äldre typen. Hörde ett rykte att det skulle finnas konverterare till Canons digitala hus. Är det någon som vet?

Carl Zeiss optik för Contax går utmärkt att använda på Canons digitala hus med hjälp av adaptrar. På den här sidan finns mycket matnyttig info: http://www.outbackphoto.com/the_bag/paul_lens_adapters/essay.html

Jag använder mig oftast av Leitz och Carl Zeiss optik på min Canon digitala fullformatare, sett till slutresultatet så tycker jag att de är bättre än Canons motsvarigheter (det finns mer info i min blogg)!

//Chasid

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar