Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Våtbänk i mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Jag håller på att göra ett mörkrum i källaren där hemma. Nu undrar jag hur ni andra har löst det med våtbänken. Jag funderar på att bygga en i plywood och plasta in med glasbiber. Typ som en jättestor vask med plats för skålar och sånt. Ett enklare alternativ kan ju vara att bara ta en bänkskiva som tål lite väta och sänka in en vask.

Hur har NI gjort. Vad är bra och vad är mindre bra?

/Jacob vP

Jag köpte en bänk i trä från Ikea som jag sedan klädde med en våtrumstapet, hittade en stuvbit som jag fick köpa billigt.
Bänk med bockar kan du säkert hitta i Ikeakatalogen.

Det cirkulerar en del våtbänkar på den begagnade marknaden.

Personligen blir inte min våtbänk så blöt när jag arbetar vid den. Om du nu bygger den av plywood så tror jag att det räcker om du oljar in den och sedan gör det årligen.

Hur långsiktigt tänker du? Vad sägs om lite plywood och en vaxduk som limmas på plats med ''spray mount''. Sedan kan du vika duken över kanten och fästa den på baksidan med en häftpistol.

våtbänk

Köpte på rea från Becam Photo(nedlagt) ett fint kar med avlopp i stl 70x120 i syrabeständig plast.Benstativ byggde jag själv till.Ett av mina klokare köpbeslut!Jag rekommenderar faktiskt också att hålla utkik på begmarknaden(Molanders ex) på fabrikstillverkade sköljkar, för det är väl en sån du menar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar