Annons

Vågar man lägga in bilder med denna upplåtelsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucky

Aktiv medlem
Vad menar de med följande text?
Jag upplåter vissa upphovsrättigheter???

från:
http://agria.se/agria/text.nsf/id/2033

Upplåtelse av upphovsrätt till bild

När Du sänder in bilder till Agria Djurförsäkring upplåter Du också vissa upphovsrättigheter, avseende användandet av bilden, till bolaget. Agria Djurförsäkring får därmed rätt att framställa exemplar av bilden samt göra den tillgänglig för allmänheten genom att visa den offentligt och sprida den till allmänheten.

Du förbinder Dig att upphovsrätten till den insända bilden tillkommer Dig, och att den upplåtna upphovsrätten inte är inskränkt på något sätt genom exempelvis tidigare upplåtelse eller överlåtelse

Lucky skrev:
Vad menar de med följande text?
Jag upplåter vissa upphovsrättigheter???

från:
http://agria.se/agria/text.nsf/id/2033

Upplåtelse av upphovsrätt till bild

När Du sänder in bilder till Agria Djurförsäkring upplåter Du också vissa upphovsrättigheter, avseende användandet av bilden, till bolaget. Agria Djurförsäkring får därmed rätt att framställa exemplar av bilden samt göra den tillgänglig för allmänheten genom att visa den offentligt och sprida den till allmänheten.

Du förbinder Dig att upphovsrätten till den insända bilden tillkommer Dig, och att den upplåtna upphovsrätten inte är inskränkt på något sätt genom exempelvis tidigare upplåtelse eller överlåtelse

Det betyder att bilden du skickar in är deras att göra vad dom vill med för all framtid.

Ett billigt sätt att få material till reklamkampanjer och trycksaker.

De vill väl helt enkelt inte att du ska kunna kräva ersättning för bilder som används i händelse av tvist (eller på annat sätt använda din upphovsrätt på för försäkringsbolaget negativt sätt).

Förmodligen är det bäst att ta rent "dokumentära" bilder för försäkringsändamål och låta bolagen hantera dem bäst de vill. Gäller det fysiska skador som ska dokumenteras är det nog också bra att placera någon form av linjal i bilden, så att graden av skada dokumenteras.

Re: Re: Vågar man lägga in bilder med denna upplåtelsen?

Dajo skrev:
Det betyder att bilden du skickar in är deras att göra vad dom vill med för all framtid.

Ett billigt sätt att få material till reklamkampanjer och trycksaker.

och inte minst att om bilden du lade in INTE var din... och dom måste betala någon för det dom använt den till så stämmer dom dig.....

Får intrycket av att personen som skrivit texten inte riktigt har full koll...

De menar sannnolikt nyttjanderätt fast de kallar det "upphovsrättigheter".

Skulle inte komma på tanken att förse dom med
gratis reklammaterial..
.

AFE skrev:
De vill väl helt enkelt inte att du ska kunna kräva ersättning för bilder som används i händelse av tvist (eller på annat sätt använda din upphovsrätt på för försäkringsbolaget negativt sätt).

Förmodligen är det bäst att ta rent "dokumentära" bilder för försäkringsändamål och låta bolagen hantera dem bäst de vill. Gäller det fysiska skador som ska dokumenteras är det nog också bra att placera någon form av linjal i bilden, så att graden av skada dokumenteras.

Det handlar ett bildgalleri de har på djurraser. Det är folks bilder på deras katter och hundar.
Jag har några bra bilder som jag gärna skulle visa men jag vill inte att de använder dem i någon reklamkampanj utan att ersätta mig.

Ok, jag trodde det hade att göra med bilder som skulle användas för försäkringsändamål.

Du har helt rätt - dit ska inte skickas några bilder. Att avsäga sig rätten till en bra bild gör man inte utan betalning.

/Anders

christian veltman skrev:
Får intrycket av att personen som skrivit texten inte riktigt har full koll...

De menar sannnolikt nyttjanderätt fast de kallar det "upphovsrättigheter".

Skulle inte komma på tanken att förse dom med
gratis reklammaterial..
.

Kan man upplåta upphovsrätten? Eller bara nyttjanderätten?

Jag kommer oavsett avtal man skriver att vara upphovsmannen så upphovsrätten kan väl inte upplåtas?

Rätta mig om jag har fel, men det låter logiskt.

Lucky skrev:
Kan man upplåta upphovsrätten? Eller bara nyttjanderätten?

Jag kommer oavsett avtal man skriver att vara upphovsmannen så upphovsrätten kan väl inte upplåtas?

Rätta mig om jag har fel, men det låter logiskt.

Vi har avtalsfrihet i Sverige så du kan avtala bort alla dina rättigheter till ett verk.

Det är inget man normalt gör men det går.

Som texten är formulerad tolkar jag det som att de får göra vad de vill med dina bilder om du skickar dit dem. Oavsett vad de kallar det skulle jag kalla det tjurskit"

/AFE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar