Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man använda gammalt papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Ja, som rubriken anger.
Jag har "en massa" gamla fotopapper som egentligen är avsett för bläckstråleskrivare. Men för närvarande har jag ingen sådan, men väl en färglaser.
Men vågar jag använda de pappren i lasern? Är det inte risk att emulsionen smälter och sabbar trumman?
Det är väl bara att slänga alla pappren? Eller investera i en bläckstråleskrivare?

Jag har aldrig provat men jag skulle INTE lägga fotopapper avsedda för bläckstråleskrivare i min färglaser!

Varför vill du använda laser till fotoutskrifter?

En bläckstråleskrivare ger väl betydligt bättre fotoutsrkift. Du kan ju få en bra skrivare för tusenlappen.

Jag har aldrig provat men jag skulle INTE lägga fotopapper avsedda för bläckstråleskrivare i min färglaser!

Varför vill du använda laser till fotoutskrifter?

En bläckstråleskrivare ger väl betydligt bättre fotoutsrkift. Du kan ju få en bra skrivare för tusenlappen.

Ja, det var precis det jag trodde/tänkte.

"Varför vill du använda laser till fotoutskrifter?"
Därför att just för tillfället är det den enda skrivare jag har.

Jo, jag får nog investera i en bläckstråleskrivare igen. Jag har börjat kolla lite på någon Epson-modell.

Förslag, någon?

Epson är säkert det bästa när det gäller de lite dyrare skrivarna.

Om man är ute efter en budgetskrivare för en tusenlapp eller två så tror jag att man även skall kolla lite på Canons varianter. Jag har haft ett antal olika de senaste åren och de har alla fungerat bra.

När det gäller bläckstråleskrivare är det nästan undantagslöst så att ju billigare skrivaren är i inköp, desto dyrare är bläcket.
The moral of the story:
Skall du göra få bilder köp en billig skrivare med tillräcklig kvalitet, annars är min filosofi att köpa så det svider.
Då blir jag i regel nöjdast.
Själv har jag en Epson 4880 som kostar nästa 7000 kronor att fylla, men som kostar väldigt lite per utskrift.
Grym utskriftskvalla.

Skillnaden mellan oss är att du är yrkesfotograf och jag fattig pensionär! ;-)

Annars hade jag funderat på en Epson R800.

Köp den bästa du har råd med, men kom ihåg att räkna driftskostnad och kapitalkostnad.
Exempel: Min Epson kostade drygt 30 K och jag har kanske skrivit ut 30 K bilder. Alltså en kapitalkostnad på en krona per bild och en utskriftskostnad på ca 7 spänn för en A4 ink 300 grams fotopaper. Då har jag inte räknat bort vad jag får för den vid byte.
För övrigt skall jag sälja min 4880 och köpa en 4900 som är betydligt snabbare, vilket jag uppskattar när jag skall ut med några hundra bilder på en gång.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto