Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Växling mellan sökare och skärm på Sony A7 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

acar

Medlem
Fråga till användare av Sony A7 Mark II: Går det att ställa in någon av f-knapparna till att växla manuellt mellan sökare och skärm? Eller är man hänvisad till autoläget och/eller menyerna? Funktionen tycks finnas på A7R/II men rapporterna om A7/II går isär. (Redan de första modellerna av Olympus OM-D hade ju en särskild knapp.) Tack på förhand!

Fick du ordning på detta? Håller på och växlar fram och tillbaka hela tiden.. önskar det var som på canon att skärmen är svart tills du tar en bild och då visas den där..

Ja det går jag hade så på min dåvarande Sony A7ii. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men sök på Youtube och du kommer att hitta hur du skall göra :)

Eller också tittar man i manualen för kameran (s. 39-40). I listan av "Custom Settings" finns "FINDER/MONITOR". Där ska man kunna välja mellan "Auto", "Viewfinder" och "Monitor".

Huruvida man kan kostymisera en knapp för att växla mellan dessa tre eller om man måste in i menysystemet varje gång man vill ändra lämnas som en övning i manualläsande. Om det inte står hur man gör i manualen så lär det knappast gå att göra.

Jag har naturligtvis lusläst manualen och googlat runt ganska friskt innan jag ställer frågan här på forumet.

Problemet i detta fall att Sony valt att skippa en funktion på just A7ii som finns på de andra (R, S osv). Detta är ett välkänt problem om man kollar runt lite på nätet och många letar efter en workaround för att få detta att fungera på just A7ii också.

Enligt manualen finns det inte möjlighet att nå det målet jag är ute efter och är därmed i din värld omöjligt. Men när nu andra användare säger att det finns möjlighet så blir jag naturligtvis nyfiken på hur man gör.

Att du känner dig nödgad att gå in och vara spydig i en fråga du uppenbarligen inte känner till tillför absolut ingenting annat än irritation till konversationen.

Eller också tittar man i manualen för kameran (s. 39-40). I listan av "Custom Settings" finns "FINDER/MONITOR". Där ska man kunna välja mellan "Auto", "Viewfinder" och "Monitor".

Huruvida man kan kostymisera en knapp för att växla mellan dessa tre eller om man måste in i menysystemet varje gång man vill ändra lämnas som en övning i manualläsande. Om det inte står hur man gör i manualen så lär det knappast gå att göra.

Jag har naturligtvis lusläst manualen och googlat runt ganska friskt innan jag ställer frågan här på forumet.

Problemet i detta fall att Sony valt att skippa en funktion på just A7ii som finns på de andra (R, S osv). Detta är ett välkänt problem om man kollar runt lite på nätet och många letar efter en workaround för att få detta att fungera på just A7ii också.

Enligt manualen finns det inte möjlighet att nå det målet jag är ute efter och är därmed i din värld omöjligt. Men när nu andra användare säger att det finns möjlighet så blir jag naturligtvis nyfiken på hur man gör.

Att du känner dig nödgad att gå in och vara spydig i en fråga du uppenbarligen inte känner till tillför absolut ingenting annat än irritation till konversationen.

Har haft A7 II. Svaret på frågan får du med visshet via menyerna där du lägger ut de tillgängliga funktionerna på kamerans programmerbara knappar som Per föreslagit. Hittar du inget där så går det inte. Den automatiska växlingen styrs ju av ögonsensorn och menyerna.

Om du sätter monitor/Viewfinder till auto och sätter C3 till Deactivate Monitor så kommer du en bit på vägen. Du får automatisk aktivering av sökaren om du tittar i den men bild på monitorn om du flyttar bort ansiktet/ögat från kameran. Trycker du då på C3 kan du toggla mellan bild på motivet eller inte. Du får dock alltid exponeringsdata om du valt den typen av visning på Display. Väljer du att Display enbart visar sökarbild utan någon form av ikoner, exponeringsdata etc blir den halt svart.

Du kan stänga av sökaren helt och använda skärmen bara eller tvärtom! Jag använde custom knappen C3 och växlade mellan de två.
Det finns i menyn nånstans men går gör det :)

Intressant historik på den här tråden. Det första svaret på min fråga dröjde nästan två år. Och först nu har jag skaffat en A7II. Tills alldeles nyss hade jag glömt att jag ställde frågan.

Hur som helst har jag lyckats med nödlösningen som beskrivs av MJ två inlägg upp. Någon annan som har lyckats "på riktigt"?

Det stora problemet är att EVF:en släcks om man tar ögat från okularet, även om man valt att alltid använda EVF. Det här ställer till en del problem om man har solen bakom sig och ljuset är så starkt att kameran tror att man inte har kameran till ögat. Väldigt irriterande om man lyfter kameran för att fånga någon snabbt övergående händelse och möts av en svart sökare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar