Annons

Västra Götaland, vad fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Under långhelgen nu skulle jag vilja ut och fota lite och söker därför tips på lite roliga, udda, spännande och utmanande motiv.

Någon som har tips på bra resmål som passar för en dagsutflykt i Västra götaland. Helst runt Borås/7-härad, men eftersom bensinen är så billig nu så är det OK även om det ligger lite längre bort ;-)

Är nybörjare och håller fortfarande på att experimentera för att hitta mitt "fack" så alla typer av motiv är av intresse, men någon natt under helgen kan det nog bli lite nattfoto, så gärna tips på motiv som kan tänkas göra sig bra nattetid/kvällstid/tidig morgon.

Blidsberg mellan Ulricehamn och Falköping har ett ganska attraktivt vattenfall. Du kan se några bilder i mina album. Skulle tippa på att det är ca 5 mil från Borås.

/Johan

Ja, just det, det ligger något café eller liknande precis där, va? Och det är någon typ av fontän om jag minns rätt?

Bra tips, tack!

Åkte inte till Blidsberg den helgen, men var i närheten idag, så jag åkte dit och plåtade lite. Mitt på dagen, varmt, riktigt sommarväder och inte ett moln, så bilderna har lite annan karaktär än dina :) La upp två här på Fotosidan.

Ta nu detta på rätt sätt men om man frågar "Vad skall jag fotografera där eller där"....jaa, är det inte enklare att köpa vykort från platserna?? Det är inte första gången jag sett dessa frågor, det finns massor, "Vad skall jag fotografera på Mallorca? Kanarieöarna?, I Stockholm?, I Göteborg?, På Irland?, I Texas? I Egypten, I Småland. O.s. v o.s.v o.s.v. etc.
Jag har sett alla dessa frågor - och flera.
Svaren är ännu värre: Garanterat de gamla vanliga turistminnesmärkena som gjorts hundratals gånger eller mer. Och bättre. Och finns på vykort.
Vi är väl olika vi människor men jag vill hitta mina motiv själv.
Och de vanliga sevärdheterna köper jag gärna ett vykort av. Vad säger Ni andra?
Us
PS. Jag vill inte ha ett gräl, det är så improduktivt - men en diskussion - gärna!!
Ds

Jag kan hålla med att jag kanske också vill hitta mina egna motiv.. men däremot jättegärna tips om trevliga platser där jag kan hitta dom.

Det är ju ofta så att vi ibland kan bli lite hemmablinda eller inte känna till alla små smultronställen som finns i vår nära omgivning, så att tipsa varandra om våra smultronställen tycker jag är en superidé

Sedan handlar det ju om av man tycker är intressantast att fotografera. Natur, djur, arkitektur, bilar, tåg osv..

Sonnaren skrev:
Ta nu detta på rätt sätt men om man frågar "Vad skall jag fotografera där eller där"....jaa, är det inte enklare att köpa vykort från platserna?? Det är inte första gången jag sett dessa frågor, det finns massor, "Vad skall jag fotografera på Mallorca? Kanarieöarna?, I Stockholm?, I Göteborg?, På Irland?, I Texas? I Egypten, I Småland. O.s. v o.s.v o.s.v. etc.
Jag har sett alla dessa frågor - och flera.
Svaren är ännu värre: Garanterat de gamla vanliga turistminnesmärkena som gjorts hundratals gånger eller mer. Och bättre. Och finns på vykort.
Vi är väl olika vi människor men jag vill hitta mina motiv själv.
Och de vanliga sevärdheterna köper jag gärna ett vykort av. Vad säger Ni andra?
Us
PS. Jag vill inte ha ett gräl, det är så improduktivt - men en diskussion - gärna!!
Ds

Det ena behöver väll inte utesluta det andra. Bara för att man inför en resa ber om tipps på intressanta fotomiljöer kan du väll fortfarande hitta dina egna motiv.

//Per

Jo, hemmablind blir man. Skulle någon fråga mig vad man kan fota här (Dalarna, mitt i smeten vid södra Siljan) skulle jag riva mig i huvudet och säga....."Tjaa.....du kan väl gå ner till stranden och se om de' kan vara något....?"
Detr nog bäst att inte fråga....;-)).
Inte mig i varje fall.....
Us

Ta en tur till Fluxfallet som ligger i Molla i Herrljunga kommun. Kanske inte bästa årstiden att se på fallet nu då bäcken förmodligen är torr. Men du har en fin utsikt därifrån. (Jag har laggt upp några bilder därifrån tidigare.) Och bara någon kilometer från fluxfallet ligger en fin liten bokskog.

//Per

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha till en diskussion om. Ta nu det här på rätt sätt, men det låter mer som om du lite självgott vill tala om att din filosofi kring fotograferandet är den rätta och att alla som inte delar den bör sluta fotografera och köpa vykort snarare än att få till en diskussion.

Om du inte är intresserad av tips från andra är det väl bara att hålla sig ifrån sådana här trådar, turistbyråer och aldrig fråga någon.

Visst är det fantastiskt när man kan hitta ett smultronställe som man kan ha allderles för sig själv att fota, men det kan också vara roligt att hitta ställen som är vackra, intressanta eller har en intressant historia även om andra har varit där och fotat innan. Om det är upplevelsen man är ute efter spelar det ingen roll hur många kort som är tagna där innan. Om det bara är bilden eller utmaningen man är ute efter så kan det vara en minst lika stor utmaning att få till en bra och unik bild av en turistfälla som av sitt egna smultronställe.

Xi_ skrev:
Ta en tur till Fluxfallet som ligger i Molla i Herrljunga kommun. Kanske inte bästa årstiden att se på fallet nu då bäcken förmodligen är torr. Men du har en fin utsikt därifrån. (Jag har laggt upp några bilder därifrån tidigare.) Och bara någon kilometer från fluxfallet ligger en fin liten bokskog.

//Per

Bra tips, det ska jag testa vid tillfälle. Kanske bättre att vänta till lämplig årstide, men jag ska definitivt dit någon gång.

PS. Mycket vackra bilder du tagit där, de blir nog inte helt lätt att komma ens i närheten av ;-)

ANNONS