Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väskerfarenheter..

Produkter
(logga in för att koppla)

Roller

Medlem
Hej...

...det här med väskor är jobbigt. Det tycks alltid vara omöjligt att finna den perfekta eller nästan perfekta väskan. Det har jag stött på många gånger och så nu igen när jag börjat fotografera.

Jag har två behov:

1: Bra skydd och förvaring av min kamera + utrustning (inte så mycket, än)

2: Papper, A4 block, kanske en pärm i värsta fall, tidningar, tidskrifter.


Jag har en perfekt väska för vardera av dessa två men jag vill ha en väska som fyller båda kraven. Är det någon här som har något fint tips eller lösning på dilemmat?


Vänligen,
Christian
 
Besök ett par större fotobutiker och se vad de har att erbjuda, titta på väskor från olika leverantörer, LowePro, Tamrac, Domke etc.
Väskor är väldigt personligt så det är svårt att säga att du skall ha den ena eller den andra väskan.
Själv har jag fyra olika fotoväskor beroende på vad och var jag skall släpa med mig!

Lycka till!
 
Du skriver inte om det är ryggsäck eller axelväska du är ute efter.

Är det ryggsäck så kan Lowepro Rover Light vara ett alternativ att titta på om du inte har alltför mycket utrustning. Den har två avdelningar, en för fotoutrustning och en för annat.
 
Bästa väskan

Jag lät en sadelmakare tillverka en kameraväska. Den blev exakt som jag ville och ser inte ut som en kameraväska trots att den delvis är en kopia av en Domke. Efter några års användande visar den sig dessutom slitstarkare än Domkeväskan.
Rekomenderas.
 
Ca 1200 kr, närmast motsvarande Domkeväska kostade då ca 1600 kr. Väskan är i vattenavisande tyg med en tunn stoppning och läderförstärkning runt alla kanter.
 
Jag har också väskproblem. Jag letar efter en väska som gör att jag kan röra mig fritt och samtidigt ha snabb tillgång till kameran. (Skidåkning, klättring etc.)

Jag såg en gång en väska som man hade på magen och när man drog av locket så kunde man dra fram kameran rätt snabbt. Men jag har ingen aning vad det var för modell.

Jag har inte så jättebehov av att släpa med mig alla prylar (har en stor axelväska) så en sådan fotoryggsäck är lite för mycket. Dessutom vill man normal ha annat på ryggen.

Åkte runt på Åreskutan bland klippor och renar förra veckan och det kliade i fingrarna rejält. (Kameran låg i bilen)

Tips?

Rickard.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.