ANNONS
Annons

Väska vid vandring???

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Så till slut har jag fått min systemkamera, har ägnat helgen åt att plåta in mig hemma i bokskogarna i Skåne!

Det lutar väl åt att jag och min flickvän gör en fjällvandring när semestern inträder i Augusti. Tänkte därför bara höra hur ni andra egentligen gör när ni föruton kamerautrustningen också har en stor ryggsäck med er. Hur löser ni problematiken att ha kameran lätt åtkomlig för att det ska bli så många foton som möjligt? Någon form av anordning som går att fästa på den stora ryggsäckens midjebälte kanske?

En annan fråga... Stativ och fjällvandring... Är det en omöjlig kombination eller bör man fundera på att släpa med ett sådant???

Hej

Jag har Microtrecker 200, minitrecker och Nature Trecker AW.

Men ingen av dessa uppfyller kraven på det som efterfrågas. Som ett komplement till befintlig ryggsäck. De är hheller ingen höjdare att packa kläder i då det blandas med kamerasakerna rätt illa....

Antar, även om det inte uttryckligen framgår av frågan, att man redan har en ryggsäck med det livsnödvändiga, och vill komplettera med fotosakerna eller?

Roine

Precis Roine!

Har en Fjällräven Fox 65 liters. En "softpack" som jag bland annat har vandrat med på Nya Zealand och är otroligt nöjd med. En så länge äger jag inte mer än ett 50 mm objektiv till min Minolta 800 si och vill som sagt snabbt kunna plocka fram kameran när andan faller på.

Frågar därför om väskorna till detta "Street & Field" System går att fästa även på tjockare midjebälten. Jag inbillar mig att det optimala skulle vara att fästa kameran med objektiv i en väska nästan mitt på midjebältet dvs inte ute på sidorna för det borde kunna störa armpendligen.... De rena fotoväskorna är säkert bra men när man har en annan stor packning med sig faller de bort som alternativ och även om jag såsmåningom utökar min utrustning med ytterligare objektiv och annat känns det lite onödigt när jag inte äger mer än en glugg och ett par filter än så länge.

Men annan viktig fråga dyker dock upp. Street & Field... Prislapp?

Det finns en gammal tråd i forumet som kan innehålla något av intresse. Sök på vandring, ryggsäck och sånt.

Hej igen Peter

JAg ahr två väsor till typ triangelformade saker man fäster i bältet eller med rem som rymmer kameran. De är rätt praktiska för en kamera med en lins.

Typ denna fast mindre:

Exempel

Kan du inte använde en av dina väskor ocj hänga de på magen/bröstet.

Min 70-liters säck har beslag för remmar ovanför infästningen av axelbanden och om man fäster väskan där så sitter den på magen lätt åtkomlig.
Tankar?

Den här tråden närmare bestämt.

Det är en ständig kompromiss, lätt att komma åt, inte utrymmeskrävande, stöttåligt, regnskyddat, lätt... Jag lutar nog åt att ha en liten väska med plats för kamera med monterat 28-70/2.8 på bröstet upphängt i ryggan och sen resten av grejerna löst i småfodral i säcken.

Jag har alltid upplevt stativet som det största problemet (jag är rätt svag) men kommer nog att köpa ett lättviktsstativ till nästa gång och hänga det i öglor på sidan av säcken.

roypeter skrev:
Precis Roine!

Har en Fjällräven Fox 65 liters. En "softpack" som jag bland annat har vandrat med på Nya Zealand och är otroligt nöjd med. En så länge äger jag inte mer än ett 50 mm objektiv till min Minolta 800 si och vill som sagt snabbt kunna plocka fram kameran när andan faller på.

Frågar därför om väskorna till detta "Street & Field" System går att fästa även på tjockare midjebälten. Jag inbillar mig att det optimala skulle vara att fästa kameran med objektiv i en väska nästan mitt på midjebältet dvs inte ute på sidorna för det borde kunna störa armpendligen.... De rena fotoväskorna är säkert bra men när man har en annan stor packning med sig faller de bort som alternativ och även om jag såsmåningom utökar min utrustning med ytterligare objektiv och annat känns det lite onödigt när jag inte äger mer än en glugg och ett par filter än så länge.

Men annan viktig fråga dyker dock upp. Street & Field... Prislapp?

Priset hittar du här

Att ha en väska mitt på midjebältet rekommenderar jag inte, blir i vägen framförallt i uppförsbackar.
Vill du inte ha dom på sidan( som funkar bra för mig) så bör du hänga kameraväskan högre upp på magen.

På vissa midjebältetn går det bra att fästa väskorna direkt, men har man ett välvadderat så kan det bli trångt. Jag har löst det genom att sy fast ett 50 mm nylonband ( samma som övriga remmar på säcken, finns att köpa) på utsidan av höftbältet på varje sida. Sy fast i varje ände och en gång på mitten så får man perfekta fickor som passar "flärparna" på S&F- väskorna.

Stativ på fjällvandring

Frågan om stativ på fjällvandringar är knepig. När jag inte fjällvandrar använder jag stativ vid 90 % av fotograferingarna. Vid en normal fjällvandring (inte en fotoexpedition i fjällmiljö) är ett vanligt stativ mest till besvär, det tar upp plats och vikt och är aldrig till hands.

För ca 20 år sedan började jag använda ett fyrdelat enbensstativ från Cullmann som kombinerad vandringsstav och stativ. Det fungerar utmärkt, jag satte på en krympslang på den tjockaste delen för att slippa hålla direkt i metallen. Jag kan lova att det är inte skönt att hålla i ett aluminiumrör när det är +5° C och blåser 20 m/s. En lite kulled överst gör susen för höjdbilder.

Enligt min erfarenhet behöver man ett teleobjektiv runt 200-300 mm på fjället. Avstånden till motiven kan vara mycket längre än hemmavid. Det fjäll man vill fotografera kan mycket väl ligga 5-6 mil bort, och ser fjuttigt ut med kortare brännvidd. Här kommer enbensstativet väl till pass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar