Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska med modulsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockos

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte göra en stilig kameraväska och skulle vilja ha lite synpunkter på mina idéer.

Till att börja med skulle jag vilja beskriva väskan. Notera att jag även bifogat två bilder för att bättre beskriva min vision.

Jag tänker mig en svart eller brun läderväska som öppnas ovanifrån med en överliggande "lucka". Väskan har handtag och axelrem.
Jag tänkte sprätta upp sömmarna för väskans framsida och ersätta dessa med "rare earth"-magneter (jättestarka) och vanliga knappar högst upp. För att öppna väskan måste man alltså lyfta toppdelen, knäppa upp de två knapparna och separera magneterna. Jag tror detta kommer vara ett snabbt system för både öppning och stängning. Bild "väska.png" visar öppningsfunktionen.

Insidan av väskans bakre del ska vara klädd med den luddiga delen av kardborreband - för att väskan ska vara anpassningsbar.

Objektiven tänkte jag förvara i mina icke patenterade JockPods, som helt enkelt är ett PVC-rör kapat på mitten där ett stycke starkt tyg agerar gångjärn och så ska där finnas någon enkel låsmekanism som jag inte är klar över än. Förslag är mer än välkomna! Funderade på bygellås av enkel primitiv modell eller kardborreband.
På baksidan av varje rör ska sitta kardborreband så rören kan monteras mot väskans bakstycke.
Se även bilden "jocktube.png"

Tanken bakom dessa är att jag ska kunna ha med vilket eller vilka objektiv jag vill och de ska vara bra skyddade mot stötar och vätska. PVC är billigt och finns lättilgängligt i många olika innerdiametrar.

Själva kamerahuset tänkte jag förvara i en stötdämpad kardborreupphängd låda. Jag tänkte att en dämpad lunchlåda borde funka bra, de är ju luft- och vattentäta redan ur butik. Dock lite svåröppnade, men kanske kan avhjälpas med ett handtag i ena kortänden på locket? Förslag på lådor är mottages tacksamt!

Sedan ska där finnas en enklare kardborreupphängd blixtlåda och ett (eller flera) fack för mindre tillbehör.

Väskan som ska vara i grunden har jag heller inte hittat än, men har ni tips på någon snygg modell som minst har innermåtten: B15*L40*H20, så skriv gärna det här!

Så, vad tror folket, är jag helt ute och cyklar eller går det göra en kameraväska som är snygg och praktisk?
 

Bilagor

  • jocktube.png
    jocktube.png
    36.5 KB · Visningar: 615
  • väska.png
    väska.png
    28.7 KB · Visningar: 592
Jag har varit inne på att sätta en "vanlig" kameraväska typ Soligor på en mes. Alltså en ryggsäcksställning, kallas mes. Jag har en modell Ä som man enkelt kunde haka loss själva säcken på. På mesen hakade jag fast en kapad och lite ombockad pakethållare till en cykel. Det gick åt lite svetsning, har egen, och det blev en bra lösning. Man bär bra på ryggen. Det är jobbigt att bära på axeln, så som man brukar bära en kameraväska, så ett bättre sätt vore önskvärt. Jag har besvär med en axel så det är lite besvärligt att kränga på sig ryggsäck, gäller alla, men väl på ryggen bär man bra. Fördelen är att man plockar grejor ur och i uppifrån och ofta tycker jag nog att det är enklare med väskan än de designade kameraryggsäckar som finns. Jag är inte tilltalad av dem. Det blev också en hylla under väskan där man kan bära annan utrustning. När man bara behöver väskan är den färdigpackad, och skall man ut på "expedition" sätter man väskan på mesen. Smidigt. För att förhindra att väskan glider i sidled kunde en enkel korg vara en idé. Att bara fästa väskan med remmar räcker inte. Så det kanske behövs mer svetsning.
Så tänk lite på hur väskan ska bäras. Med lite grejer i blir den tung, modulerna väger också. Inte så roligt om man ska gå längre än tvärs över gatan. För många år sedan hade jag en specialinredd fiollåda. Kul är den (har den kvar).//K
 
Jag har själv letat väskor i evigheter innan jag insåg att "min" väska aldrig skulle dyka upp. Då tog jag helt enkelt min älskade axelremsväska som jag köpte på Åhlens för 5 år sedan, och sedan tog jag ur insatsen ur min gamla Lowe Pro ryggsäck, en sådan där dragkedjan sitter horisontellt över ryggsäcken så att utrustningen är i botten på väskan, och lyfta över den till axelväskan. Vips har jag en underbar väska som inte drar blicken till sig, där jag rymmer hus + 3 objektiv och blixt. Genialt. (Jag brukar även ha med min macbook 15", allt ryms).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.