Annons

Väska för cyklande/springade fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Hej är det någon som har något tips på en inte allt för dyr väska som det får plats med ett kamerahus, 3 - 4 objektiv och en extern blixt? Väskan ska också vara bra när man cyklar och spinger helst så ska det också gå att få upp utrustningen fort.
//Rikard
 
En fotoryggsöck kanske vore nåt, det finns ryggsäckar som är anpassade för att fyllas med fotoutrustning i hela utrymmet, och de som tex har ett separat fack anpassat för fotoprylar i botten och ett fack för andra saker ovanpå. En ryggsäck sitter nog bäst om du lyckas hitta en med lagom rygglängd och bra remmar.

Sen finns det axelremsväskor som man bär på ryggen med remmen snett över bröstet, med en extra rem som löper från magen till väskan. Svårt att förklara, men det blir som ett uppochnedvänt y och jag tycker det sitter stadigare och mer avlastat än en vanlig axelremsväska med enkel rem. För att komma åt kameran lossar man den lilla remmen och svänger runt väskan och då kommer man lätt åt allting. Jag har precis skaffat en liknande väska och tycker den funkar jättebra, men om den går att springe med vet jag inte, det är nog inge vidare.

Flera tillverkare har liknande modeller, kolla tex på: http://www.lowepro.com/ http://www.tamrac.com/ och http://www.crumplerbags.com/
 
Jag gillar min LowePro Rover, för den sitter och ser ut som en vanlig ryggsäck och har tyngden lågt. Den funkar bra att cykla och åka skidor med.

Du får in 4 gluggar (70-200 också), blixt och kamera med objektiv på. Har du kamera med fast vertikalgrepp kan det bli lite tight dock, det finns en större Rover-modell också men då börjar den tappa sin smidighet tycker jag.

http://www.focustrading.se/Products/Product2.aspx?ItemId=3658&FamilyId=3075
Det finns också en "Compu"-modell av den nu, om man vill ha med sig computern.
 
"Väska för cyklande/"...

Bäste Jörgen Eklöf!!!
Jag va' nyss in till "Crumpler's"...
Ja, va' ska Ja' säja???
Jag har en utmanare beträffande epitetet "galnaste hemsidan i historien"...
Gå in till "www.hejbilist.nu"...
Ha de' s-å JÄTTEskoj!!!
Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK
 
Ungefär hur lång tid tar det att få fram utrustningen ur en ryggsäck?


ps nån som gått in på crumplers hemsida med ljudet på?
 
Det går fort. Jag har flera gånger funnit nåt intressant medans jag cyklat omkring. Då har jag stannat, tagit av mig ryggsäcken, lagt den ned bredvid cykeln, tagit fram kameran, eventuellt passat på att byta optik, och slängt iväg några snabba. Fördelen med ryggsäck är att transporterna mellan motiven blir såpass mycket enklare, men om du planerar att ta en bild var 10:e meter så ska du nog inte ha någon kameraväska alls, utan satsa på att ha kameran skjutfärdig i en rem om halsen :)
 
jag vill ju inte riktigt hålla med om att en ryggsäck är smidig eller snabb , visst du måste ta av den , öppna , få ut kameran och lägga ner säcken. Med en axeläska (typ crumpler)är det ju bara att vända sig mot väska och plocka upp kameran . snabbare ?
sen är det nog upp til var och en vad man tycker är bekvämast men jag ser axelväska som det smidgaste alternativet .
lycka till i väskdjungeln!
mvh Ale
 
Nu när jag hört lite olika om vad folk tycker vad som är bäst av ryggsäck och axelväska så hittade jag den här Lowepro SlingShot 200 AW. Den tycker jag är ett mellanting som verkar bra och så har den ju allvädersskydd.

Så är det någon som vet något om den här väskan?
 
Himla fiffig

Du, den där slingshoten verkar ju himla fiffig. Det är ju nästan så att jag blir sugen på att köpa en själv. Återkom när du fått ditt ex och berätta vad du tycker om den!
 
Skaffade Slingshoten nyligen. Tycker att den är riktigt skön att ha på men framför allt kommer man åt kameran snabbt utan att behöva ta av sig väskan. Det finns små flyttbara väggar i den men de slängde jag ut så att jag får plats med 70-200 på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.