Annons

Värt att resa till Tåkern eller Hornborgasjön i juli?

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Hej! Eftersom jag bott utomlands halva mitt liv och flyttat hem för ett år sen har jag inte så bra koll på naturen här hemma som jag borde. :) Har semester några veckor och funderade på att ta en liten resa och fota ett par dagar, dock vet jag inte om det vore värt att åka upp till Tåkern eller Hornborgasjön och plåta lite fåglar. Har rotat lite på nätet och det ser ut som om de flesta arterna kan finnas där vår/höst, så undrar om det är tillräckligt med liv där i juli för att vara värt en tripp.

Kolla in i Svalan

Hej! Eftersom jag bott utomlands halva mitt liv och flyttat hem för ett år sen har jag inte så bra koll på naturen här hemma som jag borde. :) Har semester några veckor och funderade på att ta en liten resa och fota ett par dagar, dock vet jag inte om det vore värt att åka upp till Tåkern eller Hornborgasjön och plåta lite fåglar. Har rotat lite på nätet och det ser ut som om de flesta arterna kan finnas där vår/höst, så undrar om det är tillräckligt med liv där i juli för att vara värt en tripp.

http://www.artportalen.se/birds/dagens.asp?lokalid=4121
Senaste dagarnas obs:ar vid hornborgarsjön

Värt en resa??
// Thomas

Ja du, det ser ju lovande ut. :) Har aldrig varit där förut, några tips? Tar med 500:an och stativ, har även gömsle om det behövs.

Hornborgasjön

Ja du, det ser ju lovande ut. :) Har aldrig varit där förut, några tips? Tar med 500:an och stativ, har även gömsle om det behövs.

Jag brukar åka till Naturum som ligger vid Broddetorp och där finns 3 st gömslen att använda och fina spångar att ta sig fram på. Gömslena blir lite väl hög vinkel i förhållande till fåglarna men funkar ganska bra ändå. Med ditt 500 klarar du dig säkert bra där då fåglarna är ganska orädda och vana vid människor.

Hoppas det var till hjälp,
// Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar