Pk, jag tror ni, Mats och Martin, har väldigt mycket högre krav än mig. Att pressa min monitor vill jag nog inte, den ska vara njutbar att tar bilder på och jag antar att om man pressar den, kanske det ser mer "rätt" ut men mindre snyggt för ögat iom den enkla skärmen? Jag jobbar i ljudtudio och där kan man i jakten på neutral återgivning använda EQ, det blir kanske mer korrekt, men låter konstigt och anemiskt.
Men jag vill ju krama ut det bästa möjliga av den här manicken och dess mjukvara, så jag ska testa Avancerat ikväll också.
En sak (imac-specefikt) som förbryllar mig lite är att med den nya profilen så tillåts man ändå ändra ljudstyrkan på tagnentbordet, jag skulle helst se att funktionen låstes. Kanske går att ordna?
Det där med att påverkas av tex röda väggar och postitlappar, kan jag verkligen förstå. Dock tyckte jag att jag i princip direkt insåg att min gamla profil, innan kalibreringen, var alldeles för kall och kontrastrik, hoppar jag tillbaka till den gamla nu ser det vansinnigt ut, allt är typ blått och påminner om ljuset i en galleria.
Jag kör för det mesta en Macbook Retina 15 som också driver en Dell U3014 skärm. Båda givetvis profilerade.
Macbook Retina klarar drygt sRGB och visar tack vara upplösningen bilden mycket skarpt.
Min Dell ställer jag via de manuella kontrollerna till 120 Candela som brukar stämma med ljuset i min Epson Photo R3000 och dess utskrifter. Den är ställd på 6000 Kelvin som passar mig har jag kommit fram till. Skärmen kör Adobe RGB till nästan 100% täckning. I vissa nyanser lite över och några strax under. Detta är en skärm som kör LED fullt ut. En av de första som gör det.
Lägre Kelvin är oftast bäst för jobb mot tryckerier och CMYK så jag ser inget skäl att gå ner till området 5000-5500 Kelvin.
Skärmen går att hårdvarukalibrera mot en PC. X-rite skrev programmet för Dell. Den kräver i1 Display Pro. Tyvärr har man ännu ingen mjukvara för Mac. Dell verkar vara mer Microsoft fokuserade än Microsoft själva. Dåligt!!!!
Annars gör de en hel del bra skärmar till hyfsade priser.
Även min Mac är profilerad till 6000 Kelvin men enligt sRGB.
Som du nämner kan man alltid ändra ljushet via tangentbordet. Nu verkar Macarna vara väldigt konsekventa med vilken ljusstyrka du får vid ett visst steg på ljusskalan.
Om du tittar på solen du får upp när du ändrar ljuset på skärmen. Så ser du strålarna från solen. En plupp från strecket längst ner brukar konstant ge mig 120 Candela.
Det gäller både min Retina och min Macbook air 11. iMac ligger också ungefär där.
Att konstant köra Adobe RGB är kanske inte att rekommendera. Det kan ge väldigt överdrivna färger ibland. Mest gäller det web sidor som inte rör foto eller liknande. GT och deras reklam sida man ibland hamnar på är ett skräckexempel. Deras logga lyser som den var i neon. Konstigt nog stämmer deras loggo mycket bättre när man hamnar på deras hemsida.
Vill jag se det hela mer kritiskt så drar jag över det till Retina skärmen som ju visar just sRGB.
Normalt kör jag Lightroom med second display inkopplad. Det är väldigt liten skillnad mellan dem.
Även om en klarar en mycket mindre färgrymd. Att ha en skärm som klarar Adobe RGB har den fördelen att en printer som Epson Photo 3000 klara det och lite till.
Att ha en annan som visar sRGB har fördelen att visa hur andra som har kalibrerade skärmar och webläsare som hanterar färgprofiler kommer se ens bilder.
En sista kommentar:
Du ser nu att dina bilder har varit för varmt redigerade. Vi som redan har suttit med profilerade skärmar har hela tiden sett det. Vi trodde nog att det var så du ville ha det.
En Mac är normalt väldigt blå i tonen och ligger runt 7500 Kelvin. Den är också väldigt ljus. Kanske bra för kontorsarbete men värdelöst för bildredigering.
Jag hoppas du nu ser ett lyft i din bildredigering precis som jag trodde du skulle göra.
Du har tagit av dig dina dina blåtonade glasögon och ser världen i samma färger som oss andra.
Om det vi ser när vi redigerar bilden är fel kan heller inget som kommer efter bli rätt.
Jag började printa bilder redan för 20 år sedan med de första som kostade en förmögenhet. Med rätt profil och papper kunde de ge en vettig utskrift. Tyvärr överlevde de sällan en sommar. vissa färger försvann snabbt.
Dessutom fanns inga bra kalibratorer som inte kostade en förmögenhet. Gång på gång satt jag och försökte få skärmen att visa vad jag fick som resultat i utskriften.
Ofta trodde jag mig ha lyckats eftersom det stämde ganska bra. Sedan printade jag en bild med annat ljus och plötsligt stämde det inte längre.
Faktum är att vi inte kan skapa en korrekt profil utan hjälpmedel. Våra ögon är
för anpassningsbara för det.
Så till alla som tror de har sina skärmar korrekt inställda vill jag bara säga glöm det.
Det existerar definitiv personer med absolut gehör. De kan direkt säga eller sjunga ett absolut A.
Det ger dem möjligheten att stämma ett piano helt korrekt.
Vår syn är helt annorlunda uppbyggt än våra öron.
Vi kan sitta i blåtimmen och ha ett extremt blått ljus som ligger på 10 000 Kelvin. Ändå se ett vitt papper som vitt.
Vi kan strax efter gå in i stugvärmen med ljus från stearinljus. Detta är extremt varmt ljus på kanske 2000 Kelvin.
Vi kommer fortfarande tycka att ett vitt papper är vitt.
Så alla ni som jag hör säga att ni med hjälp av ögonen ställt in skärmen. Tänk igen.
Era ögon lurar er.