Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att kalibrera imac 27 2011?

Produkter
(logga in för att koppla)

stigfredrik

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om det är värt att skaffa tex Colormunki, eller liknande, till min skärm. Anledningen till att jag är tveksam är att många imacs från den här tiden verkar dras med ett gulstick dom inte nödvändigtvis är enhetligt över skärmen. På min skärm kan jag ana en tendens i nedre tredjedelen, men bara ana, inget jättetydligt. Jag tycker mig också se att det är är mindre tydligt när man betraktar skärmen rakt fram ifrån, så fenomenet är tydligare från sidan.

Gultonen är alltså inget man ser direkt utan man får nästan kolla lite efter det.

Tror ni det blir pannkaka med nåt kalibreringsverktyg, dvs att vertyget skapar profiler utifrån gultonen som är helt off.

Jag inser att detta är nåt ni egentligen måste se själva för att kunna uttala er om, men jag hoppades att nån med erfarenhet av detta fenomen kanske kunde ge mig ett tips.

Tack.
 
Hej,

Jag undrar om det är värt att skaffa tex Colormunki, eller liknande, till min skärm. Anledningen till att jag är tveksam är att många imacs från den här tiden verkar dras med ett gulstick dom inte nödvändigtvis är enhetligt över skärmen. På min skärm kan jag ana en tendens i nedre tredjedelen, men bara ana, inget jättetydligt. Jag tycker mig också se att det är är mindre tydligt när man betraktar skärmen rakt fram ifrån, så fenomenet är tydligare från sidan.

Gultonen är alltså inget man ser direkt utan man får nästan kolla lite efter det.

Tror ni det blir pannkaka med nåt kalibreringsverktyg, dvs att vertyget skapar profiler utifrån gultonen som är helt off.

Jag inser att detta är nåt ni egentligen måste se själva för att kunna uttala er om, men jag hoppades att nån med erfarenhet av detta fenomen kanske kunde ge mig ett tips.

Tack.

Det finns så att säga många möjliga svar på din fråga ... :)

Generellt så är ju en kalibrator alltid bra att ha om man är noga med färger. Den går ju även att använda för eventuella andra datorer/skärmar (eventuella bärbara datorer, lösa skärmar osv). En kalibrator är ju dessutom en sådan pryl som passar utmärkt att dela mellan flera personer - man använder dem ju bara kort stunder lite då ocg då.

Om du har en skärm där du misstänker att det finns delar av ytan som avviker från hur större delen av skärmytan ser ut så kan du se till att undvika att mäta där så att du får korrekt visning just på den större delen av skärmen. Om det är så att hela (eller större delen av) skärmen har ett gulstick, ja då behöver man ju kompensera för det och följaktligen mäta där.

Om du skriver ut mycket själv så kan det ju vara värt att skaffa en kalibrator som hjälper dig profilera även skrivaren (dvs typiskt en spektrofotometer snarare än en colorimeter), t.ex. en Colormunki Photo snarare än en Colormunki Display. Då gör ju kalibratorn så att däga dubbel nytta.

Sist men inte minst lite ordmärkeri: Med en Imac har du dessvärre inga möjligheter att kalibrera skärmen (dvs justera själva bildskärmen), däremot kan du profilera den, dvs skapa en profil som ger dig mer korrekta färger. Det fungerar likadant med bärbara datorer där man inte heller kan justera något i själva skärmen.
 
Jag har en 2 iMac av äldre modell samt 3 laptops i huset. Samtliga är profilerade.
Jag tycker det gör stor skillnad.
Från fabriken är samtliga Macar ganska blå i tone och mycket ljusa.
Därför bör man sänka färgtonen ner till åtminstone 6500 Kelvin och lära sig var man hittar en lämplig ljushet på skärmen.

Jag tycker resultatet på profileringen blir bra på samtliga av maskinerna.
Att en MacBook Pro Retina b lir bättre än en iMAc från sent 2008 eller en Macbook Air från 2010 är självklart.
Resultatet stämmer också bra mot de 2 externa skärmar jag har hemma och som är kalibrerade och mot utskrifter.
Så att profilera din iMac borde definitivt ge dig ett lyft.
 
Martin och Mats,

Tack för utmärkta svar!

Martin, väldigt bra "ordmärkeri", det gäller att hålla isär dessa begrepp.

Jag fotar väldigt mycket sv/v, jag borde väl tjäna lite på en profilering där också? Jag brukar ställa ner ljusstyrkan ganska rejält på min imac, annars blir jag alldeles för försiktig med kurvorna och producerar kontrastlösa bilder. Tycker det har stämt hyfsat bra på både på färg och sv/v utskrifer, men bara hyfsat, att komma närmre nån sorts "sanning" är alltid intressant.


Min nästa fråga blir då, vilken produkt ni skulle rekommendera? Jag har läst mycket gott om i1 Display och Colormunki, som jag förstår kommer från samma företag?

På sikt tänkte jag sluta att hålla på med glossy skärmar, som imac har, och skaffa nåt vettigare, kanske i 5-8-tusenkronorsklassen, så vilken kalibrator/profilerare jag än skaffar vore det bra om den funkar med andra skärmar också. Men jag antar att dom gör det.

Tack igen!
 
Jag har i1 Display Pro och tycker den är väldigt mycket bättre än den i1 Display Pro II som jag hade tidigare. Color Munki är ungefär samma kalibrator men med annan programvara.

Såg att Scandinavian Photo tar 1995 för ColorMunik Display med Colorchecker.
Det verkar som ett bra erbjudande eftersom Colorchecker passport kostade runt 750 kr när jag köpte det.
Det hjälper också att får en bra profil för kameran.
 
Jag har i1 Display Pro och tycker den är väldigt mycket bättre än den i1 Display Pro II som jag hade tidigare. Color Munki är ungefär samma kalibrator men med annan programvara.

Såg att Scandinavian Photo tar 1995 för ColorMunik Display med Colorchecker.
Det verkar som ett bra erbjudande eftersom Colorchecker passport kostade runt 750 kr när jag köpte det.
Det hjälper också att får en bra profil för kameran.
Ok tack för tipset, kanske skulle satsa på det.

Edit: Såg att den INTE funkar med Eizo, som iof inte ryms i min budget, men saker kan ju ändras.

Edit2: Läste på, har man Eizo vill man tydligen använda deras mjukvara, om jag förstod saken rätt.
 
X-rite har fått en hel del kritik för detta. De har låst hårdvaran så programmen de t.ex. utvecklat för Dell 3014 bara fungerar med denna. ColorMunki display som lär vara i övrigt identisk inte fungerar.
 
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd. I början kan det vara lite svårt att förstå hur man ställer in allt korrekt.
Till att börja med kan profilerna bli väldigt olika från gång till gång.
Rekommenderar att köra på avancerat läge. Hör av dig om du får problem.
PÅ en iMac bör du köra cirka 6500 kelvin i färg. Den är svår att pressa lägre utan negativa effekter.
Håll brightness på mellan 120 och 160 ld. JU ljusare du har i rummet desto högre kan du gå.
Slå av allt som heter autojustering av ljus. Glöm inte den som heter mörka ljus när datorn går på batteri.
 
Ok, jag har kört amatörläget bara, gjorde 5 profiler, sista två skiljde sig inte alls.

Resultatet är en varmare ton, ljudstyrkan hade jag gissat rätt på innan, iaf på ett ungefär. Men visst ser jag nu att många av mina färgbilder är lite för varma.


Mats, så det är avancerad man ska köra alltså, ok.

Den här ambient-ljus-mätningen verkar ju snart, men då måste man ha apparaten framme jämt så att den kan mäta skillnader, det verkar ju smart, vad säger ni? Bättre att göra en dagprofil och en nattprofil?
 
Ok, jag har kört amatörläget bara, gjorde 5 profiler, sista två skiljde sig inte alls.

Resultatet är en varmare ton, ljudstyrkan hade jag gissat rätt på innan, iaf på ett ungefär. Men visst ser jag nu att många av mina färgbilder är lite för varma.


Mats, så det är avancerad man ska köra alltså, ok.

Den här ambient-ljus-mätningen verkar ju snart, men då måste man ha apparaten framme jämt så att den kan mäta skillnader, det verkar ju smart, vad säger ni? Bättre att göra en dagprofil och en nattprofil?

Det du kallar amatörläget kan säkert ge en lika bra profil som det avancerade. Till och med bättre.
I det avancerade läget kan man ställa in mer men det innebär också att man kan gå längre än vad ens skärm mår bra av.
Många proffs kör med skärmar som är kalibrerade mot 5500 Kelvin. Alltså dagsljus.
Enklare skärmar tål ofta inte det utan färgrymden kan krympa och färgtoner bli fel.
Så i det avancerade läget kan man behöva prova sig fram för att se var gränsen går.
Jag brukar stanna vid 6500 Kelvin på mina iMac. Går jag under det tycker jag det blir sämre resultat.

I övrigt är det väl en fråga hur långt man vill gå i sin jakt på en 100% proffsig arbetsmiljö.
Skall man gå hela vägen bör man ju ha neutralgrå väggar och kontrollerad belysning med rätt färgtemperatur. Fast då skall man nog också ha den där skärmen för 20 000 kr.

Personligen tycker jag att jag kommit runt 90% mot det optimala. Det duger för mig. Jag undviker att redigera bilder mitt på dagen om solen skiner in i mitt arbetsrum.
Annars tycker jag att ljusvariationen i rummet inte är ett problem utan jag når ungefär samma resultat i de utskrifter jag gör. Så good enough helt enkelt.
Skulle bildredigering var mitt levebröd skulle jag säkert tyckt annorlunda.
Fast då hade jag också haft den där skärmen för 20 000 kr.
 
i1 display pro och LG 27ea83

Jag fick hem min kalibrator igår och körde två basic och två advanced.
Blev väldigt olika...
Vad gör jag för fel?
Skall man välja native eller D65/D60 till en sådan här skärm (LG27ea83)?

Tacksam för alla tips!

/
www.crelle.se
 
Jag tycker Mats gör en mycket bra sammanfattning.

Det du kallar amatörläget kan säkert ge en lika bra profil som det avancerade. Till och med bättre. I det avancerade läget kan man ställa in mer men det innebär också att man kan gå längre än vad ens skärm mår bra av.
Många proffs kör med skärmar som är kalibrerade mot 5500 Kelvin. Alltså dagsljus. Enklare skärmar tål ofta inte det utan färgrymden kan krympa och färgtoner bli fel. Så i det avancerade läget kan man behöva prova sig fram för att se var gränsen går. Jag brukar stanna vid 6500 Kelvin på mina iMac. Går jag under det tycker jag det blir sämre resultat.

Man kan säga att en av de saker man betalar extra för i en mer påkostad (och därmed avsevärt dyrare) bildskärm jämfört med en billig bland annat ligger i att en dyr skärm kan kalibreras till allt från till exempel 4500 K till 7000 K, i ljustyrkor från 50-60 Cd/m2 hela vägen upp till kanske 250 Cd/m2. Hur du än ställer in så ger den fortfarande en stor färgrymd, korrekta mellantoner, snygg jämn gråskala osv. Medan en billig enkel bildskärm ofta bara ger riktigt bra resultat i en ganska begränsad zon av färgtemperaturer och ljusstyrkor.

Att branschstandarden hamnat på 6500 K och ett gamma på 2,2 i de flesta skärmar beror på att det var vad man valde att lägga sig på som riktmärke i TCO-klassningarna och att de hamnade där beror mycket på att det passade bra till standardfärgrymden sRGB (som togs fram i första hand av HP och Microsoft). Det här har haft ett enormt inflytande på skärmar - ett på det stora hela bra inflytande får man säga. Förr varierande fabriksinställningar i enkla skärmar rejält, men sedan knappt tio år tillbaka har de blivit mycket mer enhetliga.

I övrigt är det väl en fråga hur långt man vill gå i sin jakt på en 100% proffsig arbetsmiljö.
Skall man gå hela vägen bör man ju ha neutralgrå väggar och kontrollerad belysning med rätt färgtemperatur. Fast då skall man nog också ha den där skärmen för 20 000 kr.

En kompis gick en fotokurs för många år sedan och läraren där gav ett i mina öron mycket bra råd om hur man kan börja göra sin bildarbetsplats bättre: "Bort med alla j-a post-it-lappar" vilket syftade på den i alla fall förr vanliga ovanan att sätta färgglada kom-i-håg-lappar på bildskärmens ram :)

Mer allmänt kan man säga att det faktiskt är en bra idé att försöka se till så de finns så lite kraftiga färger som möjligt runt bildskärmen du arbetar vid - sånt kan lura vår syn mer än man tror. har du till exempel en kraftigt röd, blå eller grön vägg bakom skärmen du arbetar vid så kommer det påverka ditt färgseende.

Personligen tycker jag att jag kommit runt 90% mot det optimala. Det duger för mig. Jag undviker att redigera bilder mitt på dagen om solen skiner in i mitt arbetsrum. Annars tycker jag att ljusvariationen i rummet inte är ett problem utan jag når ungefär samma resultat i de utskrifter jag gör. Så good enough helt enkelt. Skulle bildredigering var mitt levebröd skulle jag säkert tyckt annorlunda.
Fast då hade jag också haft den där skärmen för 20 000 kr.

Samma här, man får anpassa och fixa så långt som känns motiverbart. Själv har jag en relativt enkel skärm, men har grovkalibrerat den manuellt och sedan profilerat den och försöker hålla hyfsat fritt från färgglada föremål runt skärmen. Det funkar bra för mig. Andra kan ha högre krav.
 
Pk, jag tror ni, Mats och Martin, har väldigt mycket högre krav än mig. Att pressa min monitor vill jag nog inte, den ska vara njutbar att tar bilder på och jag antar att om man pressar den, kanske det ser mer "rätt" ut men mindre snyggt för ögat iom den enkla skärmen? Jag jobbar i ljudtudio och där kan man i jakten på neutral återgivning använda EQ, det blir kanske mer korrekt, men låter konstigt och anemiskt.

Men jag vill ju krama ut det bästa möjliga av den här manicken och dess mjukvara, så jag ska testa Avancerat ikväll också.

En sak (imac-specefikt) som förbryllar mig lite är att med den nya profilen så tillåts man ändå ändra ljudstyrkan på tagnentbordet, jag skulle helst se att funktionen låstes. Kanske går att ordna?

Det där med att påverkas av tex röda väggar och postitlappar, kan jag verkligen förstå. Dock tyckte jag att jag i princip direkt insåg att min gamla profil, innan kalibreringen, var alldeles för kall och kontrastrik, hoppar jag tillbaka till den gamla nu ser det vansinnigt ut, allt är typ blått och påminner om ljuset i en galleria.
 
En fråga till, visst är väl imacs White LED, eller?

Det tvivlar jag lite på, vita led-element har fram till helt nyligen inte varit så speciellt vita (eller stabila/jämna), de som varit bra har varit enormt dyra. Så vitt jag vet är det fortfarande vanligast att köra med rgb-led.

Av nyfikenhet: spelar det någon roll? :)
 
Det tvivlar jag lite på, vita led-element har fram till helt nyligen inte varit så speciellt vita (eller stabila/jämna), de som varit bra har varit enormt dyra. Så vitt jag vet är det fortfarande vanligast att köra med rgb-led.

Av nyfikenhet: spelar det någon roll? :)
Ingen aning, vad det har för betydelse. : =
 
Pk, jag tror ni, Mats och Martin, har väldigt mycket högre krav än mig. Att pressa min monitor vill jag nog inte, den ska vara njutbar att tar bilder på och jag antar att om man pressar den, kanske det ser mer "rätt" ut men mindre snyggt för ögat iom den enkla skärmen? Jag jobbar i ljudtudio och där kan man i jakten på neutral återgivning använda EQ, det blir kanske mer korrekt, men låter konstigt och anemiskt.

Men jag vill ju krama ut det bästa möjliga av den här manicken och dess mjukvara, så jag ska testa Avancerat ikväll också.

En sak (imac-specefikt) som förbryllar mig lite är att med den nya profilen så tillåts man ändå ändra ljudstyrkan på tagnentbordet, jag skulle helst se att funktionen låstes. Kanske går att ordna?

Det där med att påverkas av tex röda väggar och postitlappar, kan jag verkligen förstå. Dock tyckte jag att jag i princip direkt insåg att min gamla profil, innan kalibreringen, var alldeles för kall och kontrastrik, hoppar jag tillbaka till den gamla nu ser det vansinnigt ut, allt är typ blått och påminner om ljuset i en galleria.

Jag kör för det mesta en Macbook Retina 15 som också driver en Dell U3014 skärm. Båda givetvis profilerade.
Macbook Retina klarar drygt sRGB och visar tack vara upplösningen bilden mycket skarpt.
Min Dell ställer jag via de manuella kontrollerna till 120 Candela som brukar stämma med ljuset i min Epson Photo R3000 och dess utskrifter. Den är ställd på 6000 Kelvin som passar mig har jag kommit fram till. Skärmen kör Adobe RGB till nästan 100% täckning. I vissa nyanser lite över och några strax under. Detta är en skärm som kör LED fullt ut. En av de första som gör det.
Lägre Kelvin är oftast bäst för jobb mot tryckerier och CMYK så jag ser inget skäl att gå ner till området 5000-5500 Kelvin.
Skärmen går att hårdvarukalibrera mot en PC. X-rite skrev programmet för Dell. Den kräver i1 Display Pro. Tyvärr har man ännu ingen mjukvara för Mac. Dell verkar vara mer Microsoft fokuserade än Microsoft själva. Dåligt!!!!
Annars gör de en hel del bra skärmar till hyfsade priser.
Även min Mac är profilerad till 6000 Kelvin men enligt sRGB.
Som du nämner kan man alltid ändra ljushet via tangentbordet. Nu verkar Macarna vara väldigt konsekventa med vilken ljusstyrka du får vid ett visst steg på ljusskalan.
Om du tittar på solen du får upp när du ändrar ljuset på skärmen. Så ser du strålarna från solen. En plupp från strecket längst ner brukar konstant ge mig 120 Candela.
Det gäller både min Retina och min Macbook air 11. iMac ligger också ungefär där.

Att konstant köra Adobe RGB är kanske inte att rekommendera. Det kan ge väldigt överdrivna färger ibland. Mest gäller det web sidor som inte rör foto eller liknande. GT och deras reklam sida man ibland hamnar på är ett skräckexempel. Deras logga lyser som den var i neon. Konstigt nog stämmer deras loggo mycket bättre när man hamnar på deras hemsida.
Vill jag se det hela mer kritiskt så drar jag över det till Retina skärmen som ju visar just sRGB.
Normalt kör jag Lightroom med second display inkopplad. Det är väldigt liten skillnad mellan dem.
Även om en klarar en mycket mindre färgrymd. Att ha en skärm som klarar Adobe RGB har den fördelen att en printer som Epson Photo 3000 klara det och lite till.
Att ha en annan som visar sRGB har fördelen att visa hur andra som har kalibrerade skärmar och webläsare som hanterar färgprofiler kommer se ens bilder.

En sista kommentar:
Du ser nu att dina bilder har varit för varmt redigerade. Vi som redan har suttit med profilerade skärmar har hela tiden sett det. Vi trodde nog att det var så du ville ha det.

En Mac är normalt väldigt blå i tonen och ligger runt 7500 Kelvin. Den är också väldigt ljus. Kanske bra för kontorsarbete men värdelöst för bildredigering.
Jag hoppas du nu ser ett lyft i din bildredigering precis som jag trodde du skulle göra.
Du har tagit av dig dina dina blåtonade glasögon och ser världen i samma färger som oss andra.
Om det vi ser när vi redigerar bilden är fel kan heller inget som kommer efter bli rätt.

Jag började printa bilder redan för 20 år sedan med de första som kostade en förmögenhet. Med rätt profil och papper kunde de ge en vettig utskrift. Tyvärr överlevde de sällan en sommar. vissa färger försvann snabbt.
Dessutom fanns inga bra kalibratorer som inte kostade en förmögenhet. Gång på gång satt jag och försökte få skärmen att visa vad jag fick som resultat i utskriften.
Ofta trodde jag mig ha lyckats eftersom det stämde ganska bra. Sedan printade jag en bild med annat ljus och plötsligt stämde det inte längre.
Faktum är att vi inte kan skapa en korrekt profil utan hjälpmedel. Våra ögon är
för anpassningsbara för det.

Så till alla som tror de har sina skärmar korrekt inställda vill jag bara säga glöm det.
Det existerar definitiv personer med absolut gehör. De kan direkt säga eller sjunga ett absolut A.
Det ger dem möjligheten att stämma ett piano helt korrekt.
Vår syn är helt annorlunda uppbyggt än våra öron.

Vi kan sitta i blåtimmen och ha ett extremt blått ljus som ligger på 10 000 Kelvin. Ändå se ett vitt papper som vitt.
Vi kan strax efter gå in i stugvärmen med ljus från stearinljus. Detta är extremt varmt ljus på kanske 2000 Kelvin.
Vi kommer fortfarande tycka att ett vitt papper är vitt.
Så alla ni som jag hör säga att ni med hjälp av ögonen ställt in skärmen. Tänk igen.
Era ögon lurar er.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto