Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att byta? Nikkor 1.8 vs 1.4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu en AF-s Nikkor 85mm 1.8. betala ca 4000:- för den och är väldigt nöjd med den. Nu går jag och grubblar om det är värt att byta till motsvarande 1.4:an? prislappen på den ligger runt 13.000 är den värd dom pengarna i jämförelse med den jag har nu?

jag jobbar visserligen som fotograf, Barn bröllop etc så den används flitigt, och jag vet att det säkert skiljer endel i byggkvalitet, den är ju avsevärt tyngre. men frågan är ju om jag ens kommer att kunna se ngn skillnad på bilderna?

Klart synbar skillnad i skärpedjup om du kör på f/1,8 eller f/1,4 och annorlunda bokeh. Vad som är bättre/sämre beror ju på vad du vill åstadkomma.

Själv kör jag AF-S 85/1,4 just för att jag gillar resultatet vid f/1,4 och gör man det så är 85/1,8 givetvis inte ett gångbart alternativ. Men kör du ändå normalt vid f/2 eller annat lägre så är 85/1,8 billigare, lättare och har snabbare AF och då blir valet väldigt enkelt. AF-S 85/1,4 har märkbart långsammare AF jämfört med AF-S 85/1,8.

Skillnaden går att se, men sannolikt kommer 99% av dina kunder inte att fundera över skillnaden.
Så ur ett affärsperspektiv är det nog bättre att lägga pengarna på något annat.

Tror det är mer CA på 85 1,8. Det kan ju ha betydelse. Men annars så är lillebror lika bra eller bättre, bortsett från det något större skärpedjupet vid maxbländare

Nikon 85mm 1.4 är nog marknadens bästa glugg i segmentet. Men.... det är nog inte värt pengarna att byta ut din 1.8, man kommer se viss skillnad men ingen markant. Bättre komplettera med något annat objektiv.

Tack för era svar:) Jag har fått låna en 1.4 för att testa lite innan ev köp och jag märker att Af:n är långsammare vilket ju för mej som fotar mkt barn blir en nackdel.. Kanske lutar åt att det blir att behålla 1.8an då..

Förlåt om jag lånar din tråd lite.
Funderar nämligen själv att införskaffa en 85 mm till min D600
Är 1.4an värd det betydligt högre priset då?
Eller kan ni rekommendera någon annan 85 mm glugg?

Med vänlig hälsning,
Simon

Förlåt om jag lånar din tråd lite.
Funderar nämligen själv att införskaffa en 85 mm till min D600
Är 1.4an värd det betydligt högre priset då?
Eller kan ni rekommendera någon annan 85 mm glugg?

Med vänlig hälsning,
Simon

Behöver du inte pansarvagnskvalitet och 1,4 rekommenderar jag Nikons afs 85/1,8.

/Karl

Gör gärna det:) Jag har egentligen varit supernöjd med 1.8an men man kan ju ändå inte låta bli att undra 1.4an hade varit bättre? det borde den ju vara då den kostar så mkt mer. Speciellt då jag ju kommer att använda gluggen mkt samt ha den en lång tid. jag har ju som sagt nu fått låna en 1.4 och jag tror att iaf jag kommit fram till att jag nog faktiskt föredrar 1.8an. Sen beror det säkert på vad man ska ha den till men jag fotar mkt barn och bröllop och nu när jag fotat barn med 1.4 störde jag mej mkt på att AFn kändes seg och att jag tappade bra bilder pga det. Skärpedjupet på 1.8an är också för mej tillräckligt kort och när jag tittar på bilderna i lightroom så upplever jag inte heller ngn större skillnad i skärpa. kanske faktiskt att 1.8an kändes lite skarpare, ngt jag tror beror på den snabbare fokuseringen på rörliga barn.

Låna en eller hyr en och jämför med den du redan har.
Det är väldigt liten skillnad* på 1,4 och 1,8 i mängd oskärpa (och karaktären av oskärpan är en smaksak). För de allra flesta så är skillnaden mellan 1,4 och 1,8 ovidkommande, förutsatt att man inte har nåt emot karaktären på oskärpan på nåt av objektiven.

*Mycket mindre skillnad än mellan säg 2,0 och 2,4 p.g.a. begränsningar hos microlinserna på sensorn, men det är nog en mycket nördigare diskussion :)

Edit:
Detsamma gäller för övrigt 50mm 1,8 och 50mm 1,4 (alltså att skillnaden i mängd oskärpa är mindre än vad siffrorna vill påskina)

Den största minsta skillnaden är enligt mig T-värdet, ljusgenomsläppet. Skillnaden i bländaröppning är ju 2/3 steg, men eftersom f/1,4 är mer komplicerad och har fler linser så försvinner en del ljus på vägen där så den verkliga skillnaden är knappt 1/3 steg.

Alltså: vill du har kortare slutartider gör 1,4 mycket liten skillnad, vill du ha suddigare bakgrund är en längre brännvidd bättre. Du kanske skulle se på 135/2,0 DC isåfall?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar