Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värsta demobilderna hittills

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Tokina bidrar med en hel del humor när de visar prestandan från sitt nya 16 - 50.

http://www.tokina.co.jp/d_slr/index.html

Studera den tekniska kvaliteten på demobilderna i full upplösning (ej nedskalat till helskärm). T ex
http://www.kenko-tokina.co.jp/tokina/DSCF1456.jpg

Detta är inte en tråd om optiken. Därav att jag startade en ny intill en anna Tokinatråd. Jag ville bara sprida lite humor efter att ha sett en länk i på en annan sida. Jag skrattade en stund, hoppas det glädjer någon mer. Däremot vet jag inte om tråden hamnade i rätt forum, jag vill som sagt inte kommentera objektivets kvalitet, hur ska man kunna koncentrera sig på det när man ser de bilderna...
 
Makten skrev:
Fujifilm S3 Pro

Det förklarar varför bilderna ser så uppinterpolerade ut, då kameran har dragit upp 6 miljoner bildpunkter till 12. Jag passar på att bifoga en 100% crop för den läsare som har begränsad uppkoppling.
 

Bilagor

  • dscf1456_tokinademo_400.jpg
    dscf1456_tokinademo_400.jpg
    91.4 KB · Visningar: 949
Anders74 skrev:
Det förklarar varför bilderna ser så uppinterpolerade ut, då kameran har dragit upp 6 miljoner bildpunkter till 12.
Ja, det skulle säkert se utmärkt ut vid 6 megapixel. Dessutom är det fan inte många gluggar som pallar att ge nån vidare skärpa med 12 megapixel på en APS-C-sensor.
Jag tycker att det ser ut som att gluggen ger en trevlig kontrast i alla fall, så det blir nog bra när man ser resutatet från en "vanlig" dSLR.
 
Makten skrev:
Ja, det skulle säkert se utmärkt ut vid 6 megapixel. Dessutom är det fan inte många gluggar som pallar att ge nån vidare skärpa med 12 megapixel på en APS-C-sensor.
Jag tycker att det ser ut som att gluggen ger en trevlig kontrast i alla fall, så det blir nog bra när man ser resutatet från en "vanlig" dSLR.

Jodå, objektivet behöver inte alls vara så tokigt, desto konstigare att de publicerat testbilder där man knappt kan bedöma det.
 
Anders74 skrev:
Jodå, objektivet behöver inte alls vara så tokigt, desto konstigare att de publicerat testbilder där man knappt kan bedöma det.
Ja, det kan tyckas märkligt. Men kika på den ljusa stolpen ovan i 100%-utsnittet. Nog är det rätt bra skärpa allt för att vara 12 mpix? Man får inte låta sig luras av brus och interpolering.
 
Makten skrev:
Ja, det kan tyckas märkligt. Men kika på den ljusa stolpen ovan i 100%-utsnittet. Nog är det rätt bra skärpa allt för att vara 12 mpix? Man får inte låta sig luras av brus och interpolering.

Jodå, motljusegenskaper, skärpa och kontrast ser så långt det går bedöma ur den bilden bra ut, inte heller kromatisk abberation verkar så värst farligt i de bilder där sådant syns, möjligen finns det andra problem, men jag vill inte dra för mycket slutsatser från de bilderna, speciellt inte i den här tråden. Jag förundras bara över att någon kom på att ta dem på det sättet med den kameran, att någon sedan publicerade dem som exempel på hur fina bilder objektivet kan ta, och dessutom i full skala. Lägger man endast ut 5-MB-bilder för granskning så förväntar man sig väl att de som laddar hem dem betraktar dem även i 100%. Efter allt jobb objektivkonstruktörerna lagt ner kan jag se framför mig hur de sätter kaffet i halsen när de går in på sidan...

De flesta som sålt bilder har väl emellanåt önskat att kunderna sett ett större värde i bilden och kostat på den lilla tiden extra det tar att framställa riktigt bra bild. Hur ofta upplever man inte en produkt i t ex en katalog som sämre än en annan bara för att bilden på den ena produkten är sämre?

Det finns en historia om en japansk biltillverkare som skickade tillbaks en pall kullager (produktprover) från SKF oöppnade utan att ens testa dem. Varför? De var fel paketerade. En som inte ens kan packa kullgren rätt kan väl inte övervägas som leverantör av kullager? Det är nog förvisso 12 år sedan jag fick det berättat på en föreläsning i ekonomi, och världen förändras, men jag tror fortfarande det finns anledning att uppvisa kvalitet, rakt igenom, när man säljer en produkt, inte minst precisionsprylar som optik. Det var ungefär det jag ville ha sagt med tråden, utöver den uppenbara humorn i tilltaget.
(Men visst skulle jag fortfarande kunna överväga objektivet om jag hade ett behov och seriösa tester visar att det presterar bra.)

Nu svarade jag på mer än ditt inlägg Martin, jag svarade också rent förebyggande på eventuella efterföljande kommentarer om pixelpeeping.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.