Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värma T-MAX framkallare för grövre korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tjena!

Tyckte jag läste någonstans att man kunde värma framkallaren för att få grövre korn. Stämmer detta, och i så fall hur många grader?

Jag använder T-MAX 400 film.

Varför inte byta film till en grovkornigare 400 typ Tri-X. T-Max 400 är ju en av de absolut finkornigaste 400-filmerna.

Både Ilford och Kodak har ju 3200 ASA-filmer. Kanske pröva dessa? Har din kamera 1/1000 som max slutartid kan det ju bli klurigt att korta skärpedjupet utan filter dock.

/Pontus

Varmframkallning ger inte kornighet, istället påverkas kontrasten!

Tid ==> korntillväxt
Temp. ==> Kontrasten
Agitering ==> Kontrasten

Användning av vilken pappers framkallare ger grövre korn. Själv brukade jag använda Dektol.

Saeid skrev:
Varmframkallning ger inte kornighet, istället påverkas kontrasten!

Tid ==> korntillväxt
Temp. ==> Kontrasten
Agitering ==> Kontrasten

Användning av vilken pappers framkallare ger grövre korn. Själv brukade jag använda Dektol.

Använder du varmare och surare stoppbad, t.ex upp mot 28 gr så ger det grövre korn. Även intensivare agitering ger grövre korn med en del filmer, dock inte alla.

Vanliga pappersframkallare av olika fabrikat ger inte olika resultat vad gäller pappersbildens korn. Däremot påverkar papperets belysningstid kornstorleken så att onormalt långa tider förgrovar kornet.

ANNONS