Annons

Världspriser för Sony är det bra? Canon har enhetspriser i Europa i alla fall

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många har varit upprörda över Sonys priser i alla delar av världen utom USA (där de är mycket lägre).

Fråga 1: "Vill ni ha världspriser"?

Canon har tydligen infört enhetspriser i leverantörsledet åtminstone i Europa. En fördel man fått är att man enkelt kan skeppa produkter från ett land till ett annat om prisnåvån överallt är densamma i alla länder i leverantörsledet. Man får ökad flexibilitet logistiskt.

Canon citat (under rubriken "Canon ökar takten") i Kamera & Bild via skräppost:

"Trots flera helt nya kameramodeller är 2007 inget höjdarår för Canon.
- 2007 blev ett mediokert år, säger Robert Westin som är vd för Canon Svenska AB. Han skyller inte på produkterna utan menar att det beror på att Canon infört ett nytt affärssystem för hela Europa.

Det nya systemet innebär att en handlare på Island får betala lika mycket som en handlare i Portugal. Med det nya systemet går det då att skicka kameror och andra produkter över hela Europa dit efterfrågan är hög.
- Jag vill inte påstå att vårt nya system mottogs med någon större glädje. Men alla kommer att införa liknande system, och vi är först ut inom den här branschen. Om tre - fyra år kommer våra konkurrenter göra samma sak. Good luck to them then!, säger Robert Westin.
- Vår styrelseordförande tröstade mig med att vi i alla fall ökade volymen i år. (slut citat)

I Canons fall verkar detta upplägg skapa problem på lokala marknader och de tvingas till "cash back"-system (rabatter) för att inte helt tappa flexibiliteten i prisättning ut mot slutkund. Canon Svenska skyller alltså helt och fullt på affärssystemet för ett uselt 2007, men det tycker i alla fall jag låter konstigt.

Det man kunnat se i andra branscher är snarast motsatsen. De stora elektronikleverantörerna detaljstyr i allt högre grad priserna inte bara på enskild landsmarknad utan ner på enskild större kund. Man undrar ju om Canon Svenskas chef har rätt när han säjer att alla de andra kommer följa efter.

Fråga 2:

Tror ni också att Canons produktportfölj inte har något som helst att göra med Canons usla resultat?

Senast ändrad:
Priserna bestäms visserligen av de som tillverkar och säljer produkterna, men de tvingas att ta hänsyn till marknaden om de vill vara kvar på den. Om en tillverkare måste hålla på med krångliga cash-back-rabatter för att vara kvar på marknaden så kommer kunderna att välja andra märken.

Tror ni också att Canons produktportfölj inte har något som helst att göra med Canons usla resultat?
Det är nog inget större fel på Canons produktportfölj. Problemet för Canon, åtminstone på kameramarknaden, är att deras konkurrenter har ryckt upp sig rätt ordentligt de senaste åren.

PMD skrev:
Priserna bestäms visserligen av de som tillverkar och säljer produkterna, men de tvingas att ta hänsyn till marknaden om de vill vara kvar på den. Om en tillverkare måste hålla på med krångliga cash-back-rabatter för att vara kvar på marknaden så kommer kunderna att välja andra märken.

Det är nog inget större fel på Canons produktportfölj. Problemet för Canon, åtminstone på kameramarknaden, är att deras konkurrenter har ryckt upp sig rätt ordentligt de senaste åren.

Jag tyckte det var anmärkningsvärt att man skyller på själva affärssystemet. Affärssystemet är ju bara ett verktyg. Företaget har ju riggat upp detta för att passa den affärsmodell man valt. Kritiserar man "affärssytemet" så kritiserar man rimligen också den affärsmodell man valt och cash back upplevs säkert av många som onödigt knöligt och struligt. De flesta föredrar nog ett lägre pris direkt över disk.

Jag tror inte heller det är något större fel på Canons produkter i sig men de kameror i de lägre segmenten som kommit det senaste året kanske inte upplevts som lika spännande som en del av konkurrenternas. Det är inte mycket nytt i D400 och inte i D40 heller i jämförelse med de modeller dessa ersatt men det kanske inte är så lätt att vara revolutionerande när man redan har en "mogen" produktportfölj i de flesta segmenten, något som konkurrenterna i många fall fortfarande saknar.

Jag tror också att konkurrensen med de kameror som har inbyggd bildstabilisering i kamerahusen verkligen börjar bita och kosta nu. Den innebär ju rent praktiskt att Canon måste sänka priserna på sina IS-objektiv för att "kiten" inte ska hamna högre i pris än konkurrenternas. Folk förväntar sig i allt högre grad att de inte ska behöva avstå från bildstabilisering bara för att de väljer en instegs- eller semipromodell från Canon istället för exv. från Pentax eller Sony.

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tyckte det var anmärkningsvärt att man skyller på själva affärssystemet. Affärssystemet är ju bara ett verktyg. Företaget har ju riggat upp detta för att passa den affärsmodell man valt. Kritiserar man "affärssytemet" så kritiserar man rimligen också den affärsmodell man valt och cash back upplevs säkert av många som onödigt knöligt och struligt. De flesta föredrar nog ett lägre pris direkt över disk.
Det är nog inte Canons svenska dotterbolag som har valt det affärssystemet (och det var väl den svenska Canon-chefen som uttalade sig?). Det torde vara huvudkontoret, eller möjligen Europa-kontoret, som har gjort det valet.

Trots detta så tycker även jag att det är lite märkligt att Canons Sverige-chef skyller på affärssystemet. Det kan ju uppfattas som lite illojalt av hans chefer.

PMD skrev:
Det är nog inte Canons svenska dotterbolag som har valt det affärssystemet (och det var väl den svenska Canon-chefen som uttalade sig?). Det torde vara huvudkontoret, eller möjligen Europa-kontoret, som har gjort det valet.

Trots detta så tycker även jag att det är lite märkligt att Canons Sverige-chef skyller på affärssystemet. Det kan ju uppfattas som lite illojalt av hans chefer.

Ja det kan man tycka eller så är han under press just p.g.a. det dåliga resultatet och söker en åskledare. Det är väl inte första gången en pressad företagsledning skyller på IT-systemen om affärerna går dåligt.

ondjultomte skrev:
Kör SONY med samma system nu, med tanke på deras Cashbacks ? :)

150 £ kan man få tillbaka på A700an + objektiv.

Usch! Det ser ju inte bätte ut. Var hittade du det? Det kan dock inte stämma "world wide" (ursäkta stilbrottet) eftersom USA-priserna ligger så pass mycket lägre (utan cash back). Det kan dock stämma när det gäller Sony Europas prissättning. De kör kanske med ett europeiskt enhetspris och parerar villkoren på de lokala marknaderna med en påse pengar som de använder där det behövs.

Även Sony har ju fattat att handeln är global med deras grejor och att det är svårt att upprätthålla olika prisnivå i USA och Europa om man inte inför andra typer av restriktioner som exv. att binda garantivillkoren till geografin.

Vi får väl se vad som händer efter jul med priserna.

ondjultomte skrev:
kolla på photoclubalpha

Jag snubblade över det själv för en timme sen. 100 £ för ett kamerahus och 150 £ för alla kit. Men cash back är verkligen inte kul. De vill tydligen att man ska skicka in en hel del papper innan man får sin check.

Citat:
"You also need to include your original sales receipt and the European Guarantee Information document (inside the box), which we’ll return when we send you your cheque" (slut citat)

Undrar vad som händer om kvitto och garantisedel försvinner i postgången? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar