Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens bästa (mest kreativa) objektiv genom tiderna!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Är ute efter lite nya glas, har ni några bra tips?

Vilket är ert favorit-objektiv? Vilken lins känner ni er mest kreativ med?, Gärna äldre M42 eller liknande som inte kostar en förmögenhet.

Men tipsa på!
 
Mest kreativa objektiv?

Fotografer är kreativa, objektiv är det inte. Objektiv gör vad fotografen säger till dem så gott de kan :)

Är det något speciellt område du funderar på? Vad ska du fota? Du får allt säga lite mer om du vill ha bra svar.
 
Det finns ju objektiv man känner att man kan skapa mer med än andra så klart! En lins som nästa vad som helst ser bra ut genom. Jag är inte ute efter något särkilt, jag vill höra om era favoriter. Ett objektiv som är kul att jobba med som har något "extra" som sätter pricken över i:et på bilden.

Det jag menar med "mest kreativa" objektiv är en lins där man kan få ut mest av sina egen kreativitet, jag formulerade väl mig lite dumt.
 
Ok, mitt favoritobjektiv som jag känner mig mest kreativ med är ett 85 mm på DX-sensor, alltså 125-130 mm på FF.

Såklart krävs bra skärpa, färger och kontrast och snabb AF.

Edit: Nikon AF 85/1,8D
 
Senast ändrad:
Canon EF 50/1.8 II, bara för det är så litet, galet billigt och får min 5Dmk2 att se ut som en liten gris...ja, förutom att det är en schyst brännvidd och ett ljusstarkt objektiv :)
 
Ok, mitt favoritobjektiv som jag känner mig mest kreativ med är ett 85 mm på DX-sensor, alltså 125-130 mm på FF.

Såklart krävs bra skärpa, färger och kontrast och snabb AF.

Edit: Nikon AF 85/1,8D

Blir väl lite tvärtom detta? En 85mm blir ännu 85mm på FF, 85mm på APS-C blir dessa 125-130mm, vill du ha motsvarande 85mm på DX kör du med ett 50-55mm objektiv på kamerahuset.
 
Blir väl lite tvärtom detta? En 85mm blir ännu 85mm på FF, 85mm på APS-C blir dessa 125-130mm, vill du ha motsvarande 85mm på DX kör du med ett 50-55mm objektiv på kamerahuset.

Eftersom jag har en DX-kamera och ett 85/1,8 får någon som vill bli lika kreativ som jag är men har en FF-kamera sätta på ett 125 mm objektiv på sin kamera för att få samma bildvinkel.
 
Nej, inte kan ett objektiv vara kreativt, men det kan ju ha egenskaper som man gillar. Det objektiv som jag har tyckt allra bäst om av alla jag har haft är 60mm 1,5 till Olympus Pen F. De flesta porträtt jag tog på den tiden togs med den gluggen. Den har väldigt fin boké, och det är en egenskap jag skattar högt. Av mina nuvarande är det bara Zeiss-gluggarna från min Contax som har liknande mjuk boké, men ingen av dem har någonsin tilltalat mig känslomässigt så som 60 mm till Pen F.

Och det är så klart inte en egenskap hos objektivet att man känner något särskilt för den, utan det har säkert med annat att göra. Hursomhelst är det en vältecknande optik med bra boké. Säkert hänger känslorna för den ihop med att det var det första objektivet som jag skaffade utöver normalen till min första egna systemkamera. Året var 1966 och porträttet är taget 1967.

Jag har den kvar, finns på en bild här: http://www.ifokus.se/Images/ImageViewer.aspx?BinaryId=20e60829-b89f-4aa7-9f8b-f3c904214297

Och här är en bild som är tagen med den: http://www.ifokus.se/Images/ImageVi...Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1#3
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.