Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdet på en pressfotad D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Oskar

Medlem
Jag går i digitala tankar men är ganska fattig. En polare som är pressfotograf har tipsat mig om hans D30. Vi ska enligt hans chef själva komma fram till ett bra pris. Hjälp! D30-hus + speedlite 550 i hyfsat skick. Pressfotad.
Förslag???
 
Vet inte riktigt vad värdet kan vara men de D30 som jag sett har hus och minne gått för mellan 2800:- 3800:- beroende på skick.
Sedan kommer blixten till och den vet jag inte riktigt vad den är värd, men det kommer säkert andra att svara på.

Till detta kommer ju även frågan om hur hårt körd kameran är. De flesta canonkameror brukar slutaren vara testad för runt 200.000 exponeringar och ett slutarbyte brukar oftast hamna runt 3500:-

en presskörd 30D i normalskick kanske kan vara värd mellan 2000-2500 då om den inte är snart behöver slutarbyte och då skulel jag inte bry mig alls.

Jag köpte en ny EOS10D vid årsskiftet och den kostade 8210:- tullad, momsad och klar från King Camera i New York
 
Slutaren till en Canon 1D är garanterad till 150.000 exponeringar. Kan tänka mig att slutaren till en D30 räcker ca 25-40.000 exponeringar. Är den presskörd så tycker jag att den borde vara bytt åtminstone en gång i alla fall.
Här finns lite mer om detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=6677&highlight=slutare+D30


Värdet på en 550EX ligger väl på ca 2000-2500 kr.
Jag skulle inte betala mer än 2500 kr för en hyfsat fin D30 inkl allt som medföljde.

Mvh

Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.