ANNONS
Annons

Värdet på en hasselbladsutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare. Jag är en kille som har en Hasselbladsutrustning. Vad jag undrar är vad den har för värde. Jag är ganska okunnig vad det gäller Hasselblad, jag vet t ex inte ens hur gammal utrustningen är men den ser onekligen ganska gammal ut.

Detta är utrustningen:

1. En kamera 503 cx med bakstycke.
2. Ett normalobjektiv planar 50 mm Zeiss
3. Ett syncro compur objektiv 150 mm Zeiss
4. Ett vidvinkelobjektiv distagon 150 mm zeiss
5. Ett teleobjektiv syncro compur 250 mm
6. En blixt osram C 180 studio
7. En tillhörande väska där alla objektiv passar
8. Mellaningar i olika modeller.

Dessutom är det en utrustning som är mycket välvårdad. Bakstycket läcker dock.

Vore verkligen tacksam för svar.

/En amatörfotograf som förmodligen är lyckligt lottad.

Jag har inte betalat något alls. Det är nämligen inte min utrustning. Min fråga var bara vilket värde utrustningen har. Under en längre tid har jag när jag fotograferat träffat människor som hela tiden förklarar hur värdefull utrustningen är. Därför är jag bara nyfiken på värdet rent generellt.
Dina bilder är förresten mycket bra. Det är ofta dit hän jag strävar med mitt eget fotograferande.

Mvh

/Lasse

lundgrenlasse skrev:

Detta är utrustningen:

1. En kamera 503 cx med bakstycke.
2. Ett normalobjektiv planar 50 mm Zeiss
3. Ett syncro compur objektiv 150 mm Zeiss
4. Ett vidvinkelobjektiv distagon 150 mm zeiss
5. Ett teleobjektiv syncro compur 250 mm
6. En blixt osram C 180 studio
7. En tillhörande väska där alla objektiv passar
8. Mellaningar i olika modeller.

/En amatörfotograf som förmodligen är lyckligt lottad.
Det går inte att svara på din fråga utan att veta vad det är för gluggar.
Något 50 mm normalbjektiv finns inte, men det kanske skall stå 80 mm?
Syncro-compur objektiv - ja det är väl slutaren som avses - men är det ett T*-objektiv?
Vidvinkel distagon 150 mm finns inte. Distagon är endera 40mm eller 50 mm. Är det C, CF CFi??
(Detsamma gäller övriga objektiv. Kamerahuset brukar kosta 6500-7500 i affär. Magasinet om det är 12-bilders kostar i storleksordningen 2000 -3000 kr. Mellanringarna 800 -1200 styck. 250mm Syncro-compur? Ja då var vi där igen men det är troligen ett C-objektiv, billigast i samlingen i så fall, ca 4000:-
Sorry, kommer inte närmare. Dra bort ca 15% om du skall sälja privat och 30-35 % om du säljer till en handlare.
Us

Okej ursäkta min okunnighet. Jag är en amatör på området. Kanske kan denna information hjälpa till:

1. Objektiv Carl Zeiss f=80 mm 1:2,8 Silverfärgat

2. Objektiv Carl Zeiss f=150 mm 1:4 T* svart

3. Objektiv Carl Zeiss f= 50 mm 1:4 svart vidvinkel T*

4. Objektiv Carl Zeiss F=250 mm 1:5,6 silverfärgat

Det står inget om C, CF, eller CFI på objektiven.

Mvh

/Lasse

lundgrenlasse skrev:
Okej ursäkta min okunnighet. Jag är en amatör på området. Kanske kan denna information hjälpa till:

1. Objektiv Carl Zeiss f=80 mm 1:2,8 Silverfärgat

2. Objektiv Carl Zeiss f=150 mm 1:4 T* svart

3. Objektiv Carl Zeiss f= 50 mm 1:4 svart vidvinkel T*

4. Objektiv Carl Zeiss F=250 mm 1:5,6 silverfärgat

Det står inget om C, CF, eller CFI på objektiven.

Mvh

/Lasse
Okey, samtliga är C-linser. Inget fel på det som du säkert märkt, resultatmässigt går det inte att skilja dessa från nyare frånsett vissa situationer (aningen mer flare i motljus, T* är litet bättre i detta avseendet. Men priset är lägre än för nyare C(entralslutre) F(ocal plane shutter) med eller utan i(mproved).
1) Eftersom detta inte är en CF är det den billigaste gluggen i samlingen, ca 3000:-
2) Ligger i intervallet 6000:- - 7500:-
3) Som 2)
4) Som tidigare sagts.....
Priserna på "bladare håller sig tämligen stabila, dessa grejor sjunker med någon hundralapp eller 2/år.
Om du skall behålla sakerna skall du skicka in dem för genomgång ungefär vart annat - vart fjärde år beroende på hur mycket de används.
Ljusläckaget i magasinet är en baggis att åtgärda, det är bara en filtpackning som är gammal och trött. Den sitter i springan där du för in skyddsplåten. Kostar ca 50:- och är en förslitningsdel. Man kan byta den själv men är du osäker så gå till en k u n n i g fotohandlare och låt honom/henne visa hur man gör.
Us

Sonnaren skrev:
Ljusläckaget i magasinet är en baggis att åtgärda, det är bara en filtpackning som är gammal och trött. Den sitter i springan där du för in skyddsplåten. Kostar ca 50:- och är en förslitningsdel. Man kan byta den själv men är du osäker så gå till en k u n n i g fotohandlare och låt honom/henne visa hur man gör.
Us
Filt? De jag har köpt från Hasselbladservice har varit av två delar jättetunn plåt och en skumgummiremsa. Kostade under 20 kr/st så jag köpte tre på en gång och har fortfarande två i reserv. Men det är en baggis att byta som sagt.

Stort tack för hjälpen.

Hoppas att allt går bara bra för dig och ditt fotograferande.

Mvh

/Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar