Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdet av snabba kort vid seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Hej jag undrar om någon vet om prestandan i seriebildstagning ökar med snabbare kort?

Jag har Sony A200 + CF Ultra 2Gb

När jag fotar JPG har jag inga problem.
När jag fotar RAW får jag till 6 bilder på två sekunder innan hastigheten sjunker vilket är ok med mig.

När jag fotar RAW+JPG så blir det 3 bilder, sedan blir det mycket segt.

Skulle ett dubbelt så snabbt kort förbättra kapaciteten när man fotar RAW+JPG ? Eller finns det andra saker som begränsar, typ kamerans arkitektur och buffertens storlek?

För övrigt så är jag på väg att köpa ett kort till så fråga är om det skall bli ett Ultra till eller ett Extreme.

Jag tror skillnaden blir högst marginell för din del.
A200 är en instegsmodell och en av besparingarna är just buffertminnet som blir flaskhalsen i din kamera.

A200 är en instegsmodell och en av besparingarna är just buffertminnet som blir flaskhalsen i din kamera.

Jo frågan är ju om det blir någon skillnad alls. Om skrivhastigheten mellan kamera kort är max 10 mb / sek spelar det ju ingen roll om kortet i sig klara 20-30 mb / sek.

Men kunde man bara höja RAW+JPG till 6 bilder innan kameran går ner vore det en hel del vunnet.

Jag tror inte det går. Det enda du kommer att märka är att kameran tömmer bufferten aningen snabbare efter att du avslutat serien. Jag tror ändå den kommer att sacka efter tre bilder.

Tack. Mao spelar kortet ingen roll.

Lite synd är det för det vore fint om man kunde köra både RAW och JPG samtidigt. Normalt duger JPG fint men ibland känner man att man skulle vilja söka RAW filen för att ändra något speciellt. Sånt tänker man inte på när man väljer kamera men å andra sidan skulle man väl få lägga mer än dubbelt på kameran för att få den möjligheten.

Det hela skulle ju också lösas med en riktigt bra RAW konverterare där man snabbt kunde bläddra igenom RAW filerna. Typ genom att bara klicka på en pil höger för att få upp nästa bild, istället för att behöva välja öppna->välj fil->OK hela tiden.

Det hela skulle ju också lösas med en riktigt bra RAW konverterare där man snabbt kunde bläddra igenom RAW filerna. Typ genom att bara klicka på en pil höger för att få upp nästa bild, istället för att behöva välja öppna->välj fil->OK hela tiden.

Google Picasa kan hantera RAW från D5D och är snabb också. Det kostar inget att kolla om den kan fungera för A200. Då är det bara till att radera de dåliga och gå vidare med de bra bilderna i ett annat program, eller i värsta fall i Picasa.

M V H Peter

Google Picasa kan hantera RAW från D5D och är snabb också. Det kostar inget att kolla om den kan fungera för A200. Då är det bara till att radera de dåliga och gå vidare med de bra bilderna i ett annat program, eller i värsta fall i Picasa.

M V H Peter

Hej, har testat Picasa och det verkar bra som ett program att bläddra och göra lite småändringar i. Men det verkar inte kunna hantera Sony A200 RAW. Det laddar fram en bild som verkar vara en minatyr och sedan står det "Förfinar" i en evighet.

Den är inte marginell när man ska tanka över bilderna från kortläsaren till datorn, har testat ett fullt 4gigs extremeIV mot ett ultra o de e en jäkla skillnad :)

Den är inte marginell när man ska tanka över bilderna från kortläsaren till datorn, har testat ett fullt 4gigs extremeIV mot ett ultra o de e en jäkla skillnad :)

Jo men för mig är det i vilket fall inte så intressant. Man startar överföringen och låter den stå några minuter ellet vad det nu tar. Under tiden det tar kan man göra annat.
Det blir nog ett Ultra till snarare än extreme.

Fimvare autofokus

Har det kommit någon firmvare till A700 så att autofokusen inte fininställer en andragång över 35mm brännvidd.Min gamla KM5D är fortfarande snabbare.Synnerligen mycket märkligt.Hälsningar.Bengt

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto