Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Pappa har fått för sig att sälja sin gamla fotoutrustning. Hur värderar man prylarna?

Nikon F-501 AF med Nikon MF -19 datum bakstycke

Nikon speedlight SB-20

Nikkor 28mm 1:2,8
Nikkor 35-70 mm 1:3,3-4,5
Tokina 80-200 mm 1:4
Tokina RMC 400 mm 1:5,6

Hoya skylight filter sitter på alla objektiv

3 st Hoya 52 mm förstoringsprylar? +1, +2 och +3

Finns också 4 st Cokin "plastglas" i olika färger och 2 st runda saker (A 056 * france och A160 pola france), polfilter? + en hållare till dessa.

Prylarna är i utmärkt skick. Vet inte riktigt när dom är köpta med han tror någon gång i början på 80-talet.

kanske 4 lök

Beror på vilka objekltiv det är. Det frangår inte av beteckningarna om det är AF-objektiv eller inte. Skulle bli förvånad om han fick mer än 4000 kr för hela kitet. Detta under förutsättning att prylarna är i bra skick!

Nikon objektiven är AF, dom andra MF.
Prylarna är i VÄLDIGT bra skick. Farsan är pedant och jag har ärvt det tror jag. Kallas PdAnte av vissa kompisar.

OK, ingen lär köpa prylarna som paket. Det är inte superpopulära prylar direkt. Prova att sälja delarna var för sig.

F-501 hus - 800 kr
28 - 600 kr
35-70 - 400 kr
80-200 - 250 kr
400 - 500 kr
SB-20 - 100 kr
+1/+2/+3 - 150 kr
Cokin - 150 kr

Visst, det är låga priser men priserna på begagnat (privat) är väldigt låga nu. Titta t ex på Blocket och Tradera. Populära prylar går alltid att sälja till bra pris medan opopulära är mycket svårsålda. På Tradera nyligen ville t ex ingen köpa en Nikkor 200/4 Ais för 500 kr.

Alltså kanske det skulle vara en ide att jag använder dom som nybörjar prylar. Fotar digitalt annars men prylarna är väl inte helt dumma för en som vill lära sig lite analogt.

Tack för svaren
/Ante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar