Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering av utrustning, D300 m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Powi

Medlem
Hej,

Jag la ut en säljesannons på mina kameraprylar tidigare men har haft väldiga problem att kunna sätta ett värde på grejerna. Har fått mest förfrågningar på priset på kamera + batteripack samt med ett av objektivet, samt en del av objektivet var för sig. Går det ens att sälja allting i ett paket?

Är det någon, opartisk, som kan hjälpa mig att arbeta fram vad hela paketet kan vara värt och varje del för sig? Nypris inom parantes.

* Nikon D300(cirka 12 - 13 tusen)
* Nikon Batteripack PDK1 med MB-D10, EN-EL4a, MH-21, BL3(4990:)
* Nikon AF DX 10,5/2,8 G ED fisheye(7950:)
* Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G(3990)
* Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED(Okänt)
* Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1(4585:)
* Nikon Sb-600(2695:-
* 2st Visico Excel 300+ med tillbehör(5795:-, från kaffebrus)
* Manfrotto 055 XPRO B(1595:-, plus 1175:- för huvudet)
* Lowepro Vertex 200AW(2295:)

Alla grejer förutom 18-70 objektivet är från juni och framåt och allting är i bra skick. Någon som kan hjälpa mig att sätta ett ungefärligt värde på grejerna?
 
Någon som kan hjälpa mig att sätta ett ungefärligt värde på grejerna?

Det går inte att svara på din fråga - "värdet" är ju inget annat än vad du kan hitta köpare som vill betala? Spelar väl ingen roll vad någon tyckare här drar till med, om det är ett skambud som du inte vill sälja för, eller tvärt om ett överpris som ingen i verkligheten är villig att betala på den marknad som du vänder dig till.


Har du brådis och dessutom vill sälja allt i ett paket kommer "värdet" att vara lågt, om du tvärt om kan ha is i magen, och sälja prylarna var för sig eller i mindre paket kommer de att vara "värda" mer (förutsatt att du inte håller så hårt på dem att de hinner bli allt för föråldrade).

Det mest effektiva sättet att hitta "värdet" är förmodligen att auktionera ut prylarna var för sig.

Per
 
Jag tror du måste sälja sakerna var för sig. Hela det paketet du har är inget man köper på en gång som första köpare. Vill man byta upp sig eller kompletera sin utrustning så har man säkert en hel del av dina saker.
Visst, det kan finnas någon som vill byta system helt från Canon, Pentax, Sony osv till Nikon och till en sådan så kan det vara läge att sälja ett sådant stort paket.
mvh
Stefan Andersson
 
Tack för svaren. :)

Jag har gjort en snabb värdering av allting och lagt ut priserna, hoppas att någon nappar eller åtminstonde törs pruta lite om de tycker det är för dyrt.

Jadu, mest är det väl att jag totalt tappat intresset och suget att fota överhuvudtaget, och då känns det otroligt onödigt att grejerna bara ligger och skräpar när någon annan kan använda dem till något bra. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.