Annons

Värdering av Canon 6D paket

Produkter
(logga in för att koppla)

petri0

Aktiv medlem
Sorry om denna hamnar på fel avdelning, undrar vad jag kan tänka mig att få för denna paket vid försäljning. Allt köpt under juni 2014 och framåt. Är givetvis i bra skick och under 10.000 exponeringar. Länkar till prisjakt där delarna - i alla fall de dyrare finns samlade: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2376824&view=l

I runda tal får jag det till ca 25000kr som paket. Svårigheten ligger i det att det är inte givet att en köpare vill ha allt utan kan tänka sig att ta det denne inte behöver "på köpet" och då blir priset som paket i regel lite sämre än om man köpte separat det man verkligen ville ha. T ex så kankse man vill ha 6D och något objektiv och då om det är ett paket så måste man som köpare räkna med att man själv får sälja vidare det man inte vill ha. Jag har räknat så här: 6D 7500kr, 16-35 7000kr, 70-200/4 IS 5000kr (kanske lite mer om säljs löst), blixtarna 1500kr för alla tre. 500kr per väska. 1000kr för stativ med huvud. 50/1,4 ca 1500kr i paket (1500-2000kr löst) plus lite smågrejer.

Jag tror Fredriks prisuppskattningar är väldigt bra. Jag följer begagnatpriserna på Canon-prylar ganska bra och jag skulle lagt mig på i princip samma, även om jag hade lagt på 1000-1500:- på t.ex 70-200, men i stort så samma.

Det är sällan en fungerande strategi att sälja allt i paket för att tjäna på det

Det finns en marknad på alla de grejerna du säljer, men kanske inte hos samma köpare.

I runda tal får jag det till ca 25000kr som paket. Svårigheten ligger i det att det är inte givet att en köpare vill ha allt utan kan tänka sig att ta det denne inte behöver "på köpet" och då blir priset som paket i regel lite sämre än om man köpte separat det man verkligen ville ha. T ex så kankse man vill ha 6D och något objektiv och då om det är ett paket så måste man som köpare räkna med att man själv får sälja vidare det man inte vill ha. Jag har räknat så här: 6D 7500kr, 16-35 7000kr, 70-200/4 IS 5000kr (kanske lite mer om säljs löst), blixtarna 1500kr för alla tre. 500kr per väska. 1000kr för stativ med huvud. 50/1,4 ca 1500kr i paket (1500-2000kr löst) plus lite smågrejer.

Så dessa priser är för försälning i paket - dvs lägsta pris? I så fall var ligger pris i delar?

Jag tror Fredriks prisuppskattningar är väldigt bra. Jag följer begagnatpriserna på Canon-prylar ganska bra och jag skulle lagt mig på i princip samma, även om jag hade lagt på 1000-1500:- på t.ex 70-200, men i stort så samma.

Det är sällan en fungerande strategi att sälja allt i paket för att tjäna på det

Det finns en marknad på alla de grejerna du säljer, men kanske inte hos samma köpare.

Tack för uppdatering av längre zoomen - verkar mer realistisk. Paketlösning är smidigare men i delar får man - lite - bättre pris.

Vill bara inte riskera att stå där utan kamera och någon objektiv eller annat kvar och mindre än 25 tusen i fickan.

Skapa trådar för försäljning förorenar forumet, finns köp och sälj

Begriper jag inte alls, det går väl fint att diskutera i ett forum till vilka priser man bör lägga ut saker till försäljning. Det är en tydlig rubrik så det är inget som förorenar forumet, man behöver inte gå in i denna tråd om man inte vill

ANNONS